Kuvaaminen digitaalikameralla

Valmistelu Sommittelu Syväterävyys Valo Jälkikäsittely Alkuun

Valo

Sanotaan, että ilman valoa ei ole kuvaa. Valokuva (fotografia) tarkoittaa "valolla piirtämistä". Valo on valokuvaajan tärkein työväline. Kuvaajan valittua kohteensa hän miettii millaisella valolla hän parhaiten "piirtäisi" kohteestaan esiin sen minkä haluaa. Millaisen tunnelman hän haluaa kuvaan luoda. Mitä yksityiskohtia hän painottaisi ja mitä jättäisi varjoon.

KOKONAISVALOMÄÄRÄ

  • Filmin valotuksen määrää kolme tekijää: filmin valonherkkyys, objektiivin aukon koko ja sulkimen aukioloaika.
  • Filmille menevän valon määrää on aina aukon ja ajan muodostama kokonaisuus. Kun toista muutetaan, on muutettava myös toista, jotta kokonaisvalomäärä ei muuttuisi.
VALON SUUNTA
  • Alavalo: Epätavallinen, käytetään ainoastaan tehokeinona.
  • Myötävalo: Myötävalo ei luo kohteeseensa varjoja. Suora salamavalo on valoista tylsin. Salaman välähdyspinta on hyvin pieni ja luo terävän valon. Tilanteen voi korjata heijastamalla valon epäsuorasti jonkin pinnan kautta. Näin saamme aikaan laajemman, pehmeämmän valon.
  • Sivuvalo: Sivuvalo tuo esiin varjon ja siksi se onkin erityisesti materian ja pintojen valotyyppi.
  • Ylävalo: Ylävalo on valon suunnista luonnollisin. Ylävaloa on montaa eri lajia: on laveaa heijastusvaloa (pilvinen ilma), erittäin terävää ja voimakasta ylävaloa (aurinko), suoraan ylhäältä tulevaa, mutta voimakkuudeltaan heikkoa (kattolamppu). Erityinen ylävalon laji on kapea, keilamainen valo.
  • Vastavalo: Vastavalo ei takerru yksityiskohtiin, se muuttaa kaiken valoa läpäisemättömän mustaksi, kaksiulotteiseksi hahmoksi ja  läpivalaisee kaiken hauraan. Oikein käytettynä vastavalo on valoista aistillisin.