![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Tarjoiluehdotuksia
opettajille sisältää ehdotuksia muutamiksi perusharjoituksiksi
ja joitakin teknisiä vinkkejä. Jänismatkustajan
tarkastelutehtävät on sijoitettu Jänismatkustaja elokuvakasvatuksessa-
osioon.
|
|
Kuvauskalusto ja ympäristö Helpoin ja nopein tapa tehdä kouluanimaatiota on varmasti kuvaaminen videokameran Frame rec- toiminnolla. Tällöin kamera kuvaa noin 1/4 s. videokuvaa yhdellä napin painalluksella ja on katsottavissa suoraan videonauhalta. Huonoja puolia tässä tavassa on kuvan nykivyys, kuvan säädön puutteellisuus ja jälkikäsittelyn puuttuminen. Toinen tapa on kuvata animaation vaiheet valokuvakameralla. Ylivoimaisesti kätevin ratkaisu on käyttää digitaalikameraa, koska digitaalikameroissa on pieni näyttö, joka näyttää samalla lopullisen rajauksen, animoitavan näkymän valotuksen jne. Levykkeelle tallentavat vanhemmat digitaalikamerat toimivat tässä yhteydessä hyvin. Yleensä levykkeelle tallentavissa digitaalikameroissa ei ole kuitenkaan kuvan säätöominaisuuksia, mutta toimivat luokkatilanteessa hyvin (levyke ulos ja animaatiota käsittelemään tietokoneelle). Pala- animaatio tehdään vaakatasossa pöytätasolla (kamera kuvaa paloja ylhäältä). Muut tekniikat voidaan kuvata jalustalta haluttujen näkymien mukaan.
|
|
Harjoittelua Seuraavassa erilaisia animaatioharjoituksia. 1)Piirrosanimaatioharjoitus:
2)Savianimaatioharjoituksia:
3)Esineanimaatioharjoitus
4)Liitutauluanimaatio
5)Pala-animaatioharjoitus
|
|
Animaation kokoaminen kuvista videonauhalle, dvd:lle tai Internettiin Animaatio täytyy jollain tavalla saada myöhemmin katseltavaan ja esitettävään muotoon. Tarkoitusta varten kuvat viedään yleensä yksitellen tietokoneelle. Nykyisin useimmat digitaalikamerat ja videokamerat käyttävät USB- väylää kuvien siirrossa. Tämä tarkoittaa sitä, että kamera kytketään kaapelilla tietokoneeseen ja tietokoneesta aukaistaan kuvankäsittelyohjelma tai kuvien latausohjelma. Tämän jälkeen valitaan ladattavat kuvat. Photoshopissa voi kuvien muokkaamisesta tehdä ns. makron. Makro on ohjelma, joka suorittaa kuvalle halutut toiminnot automaattisesti. Animaation tekemisessä tällainen toiminto on erittäin kätevä. Makroa varten kannattaa luoda kuville ensin kansio, jotta makrosta olisi eniten hyötyä. Näin ollen makro voidaan päättää siihen, että kuva tallenetaan ja suljetaan ohjelmasta. Kun kuvat on saatu numeroituna haluttuun kansioon, ne siirretään joko videoeditointiohjelmaan, multimediaohjelmaan tai johonkin gif- animaation luomiseen tarkoitettuun ohjelmaan. Videoeditointiohjelmia on esim. Pinnaclen eri versiot, Adobe Premiere, Avid jne. Multimediaohjelmia, joihin kuvia voidaan tuoda ovat ainakin Macromedian tuotteet. GIF- animaatiota voidaan tehdä usealla ohjelmalla. Ehkä suosituin on Paint Shop Pron Animation Shop. Videoeditointiohjelmista voidaan (jos tarvittavat liittimet ja lisävarusteet on kytketty) animaatiotallentaa videonauhalle tai dvd- levylle. Multimediaohjelmien ja GIF-animaattorien avulle tehdyt animaatiot ovat yleensä Internetselaimella katseltavissa. Lähes kaikki tällä sivustolla olevat animaatioesimerkit ovat GIF- animaatioita!
|