Hyvin
tehty käsikirjoitus ja huolella tehty ennakkosuunnittelu nopeuttaa
työskentelyä editointivaihetta. Hyvin suunnitellusta on myös
helppo poiketa ilman että kokonaisuus karkaa käsistä. Oppilaat
voivat saada aiheekseen käsikirjoituksen päälauseen
tai heidän tehtävänään voi olla myöhemmin
löytää se.
Elokuvien
päälauseita ovat esimerkiksi:
"Usko
unelmiisi." (Peter Lord & Nick Park: "Chicken run")
"Suojele luontoa." (Andrew Stanton (ja Lee Unkrich): "Nemoa
etsimässä - Finding Nemo ")
Kuvakäsikirjoituksessa
esitellään animaation tärkeimmät kuvat. Kuvakäsikirjoitus
ilmoittaa yleensä kuvakulman ja kuvakoon vaihdokset. Seuraavassa
esimerkissä Jänismatkustajan kalastaja etsii salamatkustajaa
kannelta ja jänis pakenee edeltä. Kohtauksessa on käytössä
yleiskuva, jossa molemmat henkilöt näkyvät. Kohtaus päättyy
lähikuvaan kalastajasta. Kuvakäsikirjoituksessa on tässä
kohti kaksi kuvaa, jotka osoittavat kuvakoon vaihtumisen.
1.
Kuvat
ovat kohtauksesta, jossa kalastaja on huomannut Jänsimatkustajan
olevan laivssaan ja etsiskelee sitä laivan kannelta. Samanaikaisesti
kalastajan kurkistaessa peiton alle Jänismatkustaja siirtyy huomaamattomasti
toisaalle.
Animointi
Piirrosanimaation
ja muiden tekniikoiden välinen suurin ero on siinä, että
piirrosanimaatiossa tiedetään minne ollaan menossa (alku, loppu
ja mahdolliset tärkeät avainkohdat liikeradoissa). Vaha- animaatio,
liituanimaatio, pala- animaatio ovat liikettä johonkin enemmän
tai vähemmän määriteltyyn suuntaan. Liikkeen loppu
ei ole tällöin määritelty ennalta niin tarkasti.
Animoinnissa
halutaan luoda liikkeen vaikutelma näyttämällä yksittäisiä
kuvia perätysten sellaisella nopeudella, että aivomme tulkitsevat
ne yksittäisten kuvien sijaan liikkeeksi.
2.
Alla
olevat kuvat Kuvat ovat em. kohtauksesta, jossa kalastaja on huomannut
Jänismatkustajan olevan laivssaan ja etsiskelee sitä laivan
kannelta. Samanaikaisesti kalastajan kurkistaessa peiton alle Jänismatkustaja
siirtyy huomaamattomasti toisaalle.
1
23
456
7
89
Yllä
näet siis kuvasarjan Jänismatkustaja- elokuvasta yksittäisinä
kuvina. Vie hiiri oikealla olevan alkukuvan päälle, niin
näet kohtauksen animaationa.
Oikeassa
elokuvassa kohtaus jatkuu lähikuvilla postuvasta jäniksestä
ja sen jälkeen ihmettelevästä kalastajasta.
Kouluun
sopivia animointitapoja
Liitutauluanimaatio
Liitutauluanimaatio
on vaiheittaista piirtämistä ja soveltuu hyvin ensimmäiseksi
animaatiotekniikaksi.
Vie
hiiri taulun päälle ja näet oppilaiden improvisaatiota
liitutauluanimaatioharjoittelussa
Pala-animaatio
Pala-
animaatiossa hahmot on tehty leikaten tai repien kartongista, lehdistä
tai omista luonnoksista.
Viereinen
työ on animoitu laveerauksen päälle muumipeikkopaperinukesta
ja talouspapeririekaleista.
Vie
hiiri muumipeikon päälle ja näet lumisadetta pala-
animaationa.
Piirrosanimaatio
Liikkeet
piirretään kuva kuvalta ja kuvataan kuva kerrallaan sellaisenaan
tai esim. taustapiirrosta vasten. Kuvat voidaan kuvata kameralla
(kino, digi tai video) tai skannata skannerilla. Muista, että
kuvan koon ei tarvitse olla suurempi kuin 352x576 pixeliä (VHS:n
tarkkuus). Useimmat kamerat ja skannerit ottavat kuvat oletuksena
jo huomattavasti tarkemmalla resoluutiolla.
Vie
hiiri tuulisen maiseman päälle ja näet pyristelevän
linnun tuulen riepoteltavana.
Esineanimaatio
Hahmoina
toimivat pehmolelut, nuket ja lelut , animaatiossa liikkuvat esineet;
tuolit, pöytä, kynät, kukkamaljakko jne.
Oikealla
on banaanilla tehty esineanimaatio.
Savi-
tai vaha- animaatio
Hahmot
on tehty savesta tai muovailuvahasta. Tarvitaan
juoni / 2-3 luonnosta. Mallin tai nuken luonne, koko ja liikeradat
kannattaa selvittää etukäteen.Mitä
suurempi malli/ nukke on, sitä enemmän yksityiskohtia
voidaan mahduttaa. Koolla on myös vaikutus taustojen mittasuhteisiin.
Tämän vuoksi kouluanimaatiossa pieni koko voi olla hyödyllisempää...
Minkälainen
tukiranka nukella on, riittääkö rautalankamalli?
Jos
nuken asento ei ole tasapainossa, voit käyttää neuloja
jalkapohjien läpi, magneetteja, tukea (jota kamera ei näe)
tai siimaa...
Nuken
pää voi olla esim. balsapuusta, jotta se olisi kevyempi
ja samalla pitää muotonsa. Samalla voidaan käyttää
sarjaa silmiä ja suita.
Oikealla
muovailuvahan avulla tehty animaatio.
Tietokoneanimaatio
Animaatio
on tehty joko kokonaan tai osittain tietokoneella animoiden. Tietokoneella
lasketetaan alku- ja loppupisteiden välisiä liikeratoja.
Oikealla
Flash- animaatio, jossa tietokoneen avulla on laskettu muodonmuutoksia
ja liikeratoja.