Ala-asteen rehtorin puheenvuoro
VILJO VÄNSKÄ
Lukuvuoden urakka on taas tehty. Paljon on taas saatu valmista aikaan.
Paljon riittää vielä tekemistä seuraavinakin vuosina,
onneksi. Kaikki olemme oppineet paljon uutta, niin oppilaat kuin opettajatkin.
Ja opimme taas ensi vuonna.
Emme ole tehneet turhaa ja tarkoituksenta
työtä kuten vanhan kreikkalaisen kertomuksen taruolento Sisyfos, jonka
surullisena kohtalona oli työntää valtavaa kivenjärkälettä
vuoren huipulle. Aina kun hän oli saamaisillaan kiven huipulle, se vieri
takaisin laaksoon, ja työ oli aloitettava kerta toisensa jälkeen
uudelleen. Me olemme onnistuneet monessa paremmin kuin Sisyfos. Toki olemme
joutuneet paljon ponnistelemaan, mutta ponnistelumme ovat myös tuottaneet
tulosta.
Onnistumisista voisi kirjoittaa vaikka kuinka pitkän
luettelon. Parhaimpiin onnistumisiin varmasti kuuluu se, että taas uudet ikäluokat
ovat oppineet lukemisen tärkeän taidon. Minusta ainakin lukeva lapsi
on kaunis näky. Runoilija Kari Aronpuro pukee tämän näyn
hienoiksi säkeiksi:
Lukeva lapsi istuu sohvan laidalla
Lukeva lapsi
istuu keittokomeron jakkaralla
Hänen jalkansa eivät yllä
lattiaan
Hänen pitkät vaaleat hiuksensa laskeutuvat hänen
olkapäilleen
Hehkulampun valo taittuu hänen mustasta kähärästään
Hän
kannattaa kirjaa sylissään
Hänen katseensa liukuu riviä,
riviltä riville
Lukuvuoden päättyessä on kiitosten aika. Opettajille
kuuluvat kiitokset hyvistä tuloksista heidän vaativassa työssään,
johon kuuluu oppilaiden kasvatus- ja opetustyön lisäksi
opetusharjoittelun ohjausta, monenlaista kokeilu- ja tutkimustoimintaa ja
opettajien täydennyskoulutusta. Päättyneen lukuvuoden aikana
oppilaat, heidän vanhem-pansa, opetusharjoittelijat ja lukuisat vieraat
niin Suomesta kuin eri puolilta muuta maailmaa ilmaisivat toistuvasti
arvostavansa koulumme opettajien korkeaa ammattitaitoa. Haluan vielä
korostaa, että opettajat jaksoivat työnsäohessa osallistua hyvin
monimuotoiseen täydennys- ja jatkokoulutukseen pystyäkseen vastaamaan
koulutyön koko ajan kasvaviin haasteisiin ja vaatimuksiin. Muutamat
opettajat ahkeroivat vielä oppikirjojen kirjoittajinakin.
Parhaillaan
eduskunnan käsittelyssä on esitys uudeksi perusopetuslaiksi. Siinä
opetuksen ja kasvatuksen tavoitteet ovat vaativat: tukea oppilaiden kasvamista
hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä
antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Olen
varma, että opettajamme sitoutuvat vahvasti näihin tavoitteisiin.
Kiitän myös muuta henkilökuntaa hyvin tehdystä työstä
ja hyvästä yhteistyöstä ja -hengestä. Kaikille
vanhemmille ja erikseen vielä Koti- ja kouluyhdistyksen aktiivisille jäsenille
haluan lausua myös parhaat kiitokset miellyttävästä yhteistyöstä.
Kiitokset kuuluvat luonnollisesti myös oppilaille: teidän kanssanne
on ollut mukava työskennellä.
Opettajankoulutuslaitoksen
harjoittelukouluna olemme olleet kiinteässä vuorovaikutuksessa
kasvatustieteiden tiedekunnan ja erityisesti opettajankoulutuslaitoksen kanssa.
Lausun parhaat kiitokseni niiden hallinnolle ja opetushenkilökunnalle
rakentavasta yhteistyöstä.
Oulun kaupungin koulutointa kiitän
hedelmällisestä yhteistyöstä, ja aivan erityisesti
taloudellisesta tuesta, jonka turvin saatoimme käynnistää syksyllä
1997 kansainvälisen luokan toiminnan. Kuivasjärven, Pöllönkankaan
ja Koskelan koulujen rehtoreita kiitän sujuvasta yhteistyöstä,
jota on tarvittu erityisesti oppilaiden sijoittamisessa tarkoituksenmukaisella
tavalla eri kouluihin.
Työntäyteinen lukuvuosi on verottanut
paljon voimia meiltä kaikilta. Nyt on aika kerätä uusia.
Virkistävää
kesää!