Vilhon vinkkelistä - yläasteen rehtorin puheenvuoro


Vilho Hyytinen

NÄKEMÄESTEITÄ

Tienvieren kyltissä lukee: näkemäeste. Sillä kohdalla täytyi ajaa hiljaista vauhtia. Matkaa ei silti tarvinnut kes-keyttää. Ne jotka ajoivat tuota tietä joka päivä, tuskin huomasivat koko varoittavaa kylttiä.Kouluyhteisömme monet jäsenet reagoivat kuluneen lukuvuoden muutoksiin kuten näkemäesteen kohdannut kulkija. Hyvin koulutettu ja työnsä taitava kurkisti näkemäesteen taakse aidon uteliaana. Toinen lähestyi uusia tilanteita hitaasti jarruttaen (=jurnuttaen). Kolmas ei osannut lainkaan varautua edessä olevaan. Joku oli jo kaivannut muutosta ja näki tilanteen enemmän mahdollisuutena kuin uhkana.

Aprillipäivän juttuna Kaleva ilmoitti, että 75 markalla pääsee lentäen Tukholmaan. Palstatilaa sai myös opetustuokio 75 minuuttia Norssissa! Koulumme noudatti muuten työpäivissään Oulun kaupungin yläasteiden ja lukioiden hyväksymää työpäiväratkaisua. Työjärjestykset laadittiin pääosin lukion ja ala-asteen reunaehdoilla. Lukion rehtori Sinikka Raappanaa pyydettiin kirjoittamaan tämän yläasteen kannalta vaikeimman näkemäesteen kohtaamisesta. Työjärjestyksien laatija taisi saada vain harmaita hiuksia...


VANHAN LÄKSYN KERTAUSTA

Härkäpäisyydellä tarkoitetaan kerran omaksuttujen tapojen, asenteiden ja mielipiteiden säilyttämistä siitäkin huolimatta, että muuttuneet olosuhteet vaativat toisenlaisia ratkaisuja. Mistä löytäisimme taas oikean asenteen työhön?


ALA-ASTEEN ONNELASTA YLÄASTEEN HIKIMAJAAN

Koulu koetaan hauskana useimmiten vain alaluokilla, koska alkeisopetus on kuin leikkiä. Yläluokilla opetus saa yhä enemmän vakavaa, työelämään tähtäävää sisältöä, joka ei vastaa oppilaan hetkellisiä tarpeita. Yhteiskunta ja työelämä vaativat kuitenkin suuren määrän tietoja ja taitoja, joiden omaksuminen etenkin murrosiässä saattaa tuntua ylivoimaiselta.

On huomattu, että oman toive-ammatin löytäminen tuo nuoren elämään määrätietoisuutta, motivoi tehokkaasti opiskelua ja antaa vapaaajan viettoon oikeaa sisältöä. Nuoruus on aikaa, jolloin suuri aate valtaa mielen. Tällöin elämälle voi löytyä suuntaa antava kaukainen unelma.


MISSÄ ON KOULULAISEN VAPAUDEN RAJAT?

Liika vapaus johtaa usein katkeriin pettymyksiin ja elämän alamäkeen. Sanotaan, että nuorena on vitsa väännettävä. Kouluvuosina saavutettu tottumus työhön ja velvollisuuksien suorittamiseen on perintö, jonka arvo kasvaa ikävuosien ja kokemuksen karttuessa.

Monet oppilaat haluaisivat enemmän vapauksia kouluelämään. Jotkut haluaisivat keskustella tovereittensa kanssa opetuksen aikana. Toiset haluaisivat vapautua kokonaan kotitehtävistä. Muutamat haluaisivat olla aina lippalakki päässä ja sätkä hampaissa. Koulun opetustavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan työrauhaa: on tehtävä työtä silloinkin, kun se ei huvita. Ahkeruus aina palkitaan. Tuskaisia hetkiä ja katkeria pettymyksiä kokevat usein ne, jotka ottavat peruskoulun liian kevyesti: nuo pingoille naurajat.

Miksi opettajien ja vanhempien puheet kaikuvat niin usein kuuroille korville?


MUUTOSTEN KOULUSSA

Muutosten mylläkässä joutuu usein pysähtymään ja miettimään, mitkä asiat ovat kaikesta huolimatta hyvin. Vuoden aikana on koulussamme ollut monta hienoa teemaa ja tapahtumaa:
Unkarilaisen nuorisokuoro Disszonancian konsertti
Tervetulojuhla 7. luokkalaisille
Oppitunnit huumeista 9. luokkalaisille
Terveystietoa tytöille
Rippikouluun meneville tiedotustilaisuus
Planetaarioesitys 7. luokkalaisille
Moniaineprojekti
TATTOO - Puolustusvoimain juhlakonsertti
Itsenäisyyden juhlaviikko ja Suomi 80 -vuottajuhla
Kauneimmat joululaulut
Lasketteluretki Rukalle
Luokkaretket
Yökoulut
Työelämään tutustuminen
Ympäristökasvatusta 7. luokkalaisille
Norssin päivä
Kevätkirkko

Yläasteen kehittämistiimi on pyrkinyt kehittämään opetussuunnitelmaa ja sen toimivuutta. Koulukohtainen opetussuunnitelma on muuttuva asiakirja. Keskeisimpiä kehittämiskohteita ovat arviointi, kaksikielinen opetus ja maahanmuuttajien opetus. Uudet koululait sekä uudet oppimismenetelmät ja ympäristöt antavat uusia haasteita. Yläasteen painopistealueita ovat edelleen kansainvälisyys ja tietotekniikka. Kansainvälisyys ilmenee mm. vakiintuneena oppilasvaihtona Saksan Bielefeldin Laborschulen kanssa. Voimme nostaa hattua koulumme vireille guruille: Tietotekniikassa ja sen hyödyntämisessä olemme suunnannäyttäjiä.

Oppilashuoltotiimi paneutuu viikoittain oppilaiden ongelmiin ja häiriökäyttäytymisiin. Erityisesti koulukuraattori selvittelee oppilaiden ongelmia ja on yhteydessä vanhempiin ja tarvittaessa muihin oppilasta auttaviin tahoihin. Viime vuosina häiriöitä aiheuttaneet villitykset ovat laantuneet ja vakavat häiriöt ovat selvästi vähentyneet.


MISTÄ AIKAA HARRASTUKSILLE?

Yhä nouseva elintaso vaatii yhä enemmän työtä: aika on rahaa. Useinkin vasta vakava taudinkohtaus pysäyttää rahan perässä juoksevan ihmisen. Sairasvuoteella on aikaa ajatella ja hiljentyä. Kovien kokemusten jälkeen opitaan, että työn vastapainoksi täytyy olla vapaa-aikaa. Se on ihmisen virkistykseksi tarkoitettu puistoalue, jossa on tilaa rentouttaville harrastuksille.

Tie hyvien harrastuksien maailmaan olisi löydettävä jo kouluiässä. Koululainen, joka koulupäivän päätyttyä jaksaa vielä musisoida, askarrella, kuntoilla, käydä kerhoissa, tehdä löytöretkiä luontoon ja kirjastoon tai etsiä hallitusti tietoa internetistä, saa elämälleen uusia merkityksellisiä ulottuvuuksia. Hyvät harrastukset antavat pohjan menestykselliselle elämänuralle ja suojelevat pahalta iässä, jolloin helposti hairahtuu. Harrastuksien maailmasta löytyvät myös aarteet ja ihanteet, jotka antavat määrätietoisen suunnan koko elämälle ja merkityksen jokaiselle auringonnousulle. Kiitän oppilaita, opettajia ja kaikkia työyhteisömme jäseniä näkemäesteetkin voittaneesta yhteistyöstä.

Toivotan kaikille lämmintä kesälomaa!



Paluu edelliselle sivulle