Vilhon vinkkelistä - yläasteen
rehtorin puheenvuoro
Vilho Hyytinen
NÄKEMÄESTEITÄ
Tienvieren
kyltissä lukee: näkemäeste. Sillä kohdalla täytyi ajaa
hiljaista vauhtia. Matkaa ei silti tarvinnut kes-keyttää. Ne jotka
ajoivat tuota tietä joka päivä, tuskin huomasivat koko
varoittavaa kylttiä.Kouluyhteisömme monet jäsenet reagoivat
kuluneen lukuvuoden muutoksiin kuten näkemäesteen kohdannut kulkija.
Hyvin koulutettu ja työnsä taitava kurkisti näkemäesteen
taakse aidon uteliaana. Toinen lähestyi uusia tilanteita hitaasti
jarruttaen (=jurnuttaen). Kolmas ei osannut lainkaan varautua edessä
olevaan. Joku oli jo kaivannut muutosta ja näki tilanteen enemmän
mahdollisuutena kuin uhkana.
Aprillipäivän juttuna Kaleva
ilmoitti, että 75 markalla pääsee lentäen Tukholmaan.
Palstatilaa sai myös opetustuokio 75 minuuttia Norssissa! Koulumme noudatti
muuten työpäivissään Oulun kaupungin yläasteiden ja
lukioiden hyväksymää työpäiväratkaisua. Työjärjestykset
laadittiin pääosin lukion ja ala-asteen reunaehdoilla. Lukion rehtori
Sinikka Raappanaa pyydettiin kirjoittamaan tämän yläasteen
kannalta vaikeimman näkemäesteen kohtaamisesta. Työjärjestyksien
laatija taisi saada vain harmaita hiuksia...
VANHAN LÄKSYN
KERTAUSTA
Härkäpäisyydellä tarkoitetaan kerran
omaksuttujen tapojen, asenteiden ja mielipiteiden säilyttämistä
siitäkin huolimatta, että muuttuneet olosuhteet vaativat toisenlaisia
ratkaisuja. Mistä löytäisimme taas oikean asenteen työhön?
- Mukautuvaisuuden ja joustavuuden on tultava härkäpäisyyden
tilalle.
- On lähdettävä etsimään uusia työtapoja
ja menetelmiä, on kehitettävä itseään ja taitojaan.
-
Työtä tulisi lähestyä uudesta näkökulmasta.
- Oppilaan
on selvitettävä itselleen, onko opiskelu opettajien ja vanhempien käskystä
tehtävää pakkotyötä vai onko se työtä
oppilaan omaksi parhaaksi erityisesti tulevaisuutta ajatellen.
- Työnteko,
vaikka se joskus tuntuu raskaalta, antaa elämälle syvällistä
sisältöä ja tyydytystä. Se on onnellisen elämän
vahva peruskivi.
- Oikea asenne työhön tulisi oppia jo
kouluvuosina.
ALA-ASTEEN ONNELASTA YLÄASTEEN HIKIMAJAAN
Koulu
koetaan hauskana useimmiten vain alaluokilla, koska alkeisopetus on kuin leikkiä.
Yläluokilla opetus saa yhä enemmän vakavaa, työelämään
tähtäävää sisältöä, joka ei vastaa
oppilaan hetkellisiä tarpeita. Yhteiskunta ja työelämä
vaativat kuitenkin suuren määrän tietoja ja taitoja, joiden
omaksuminen etenkin murrosiässä saattaa tuntua ylivoimaiselta.
On
huomattu, että oman toive-ammatin löytäminen tuo nuoren elämään
määrätietoisuutta, motivoi tehokkaasti opiskelua ja antaa
vapaaajan viettoon oikeaa sisältöä. Nuoruus on aikaa, jolloin
suuri aate valtaa mielen. Tällöin elämälle voi löytyä
suuntaa antava kaukainen unelma.
MISSÄ ON KOULULAISEN
VAPAUDEN RAJAT?
Liika vapaus johtaa usein katkeriin pettymyksiin ja elämän
alamäkeen. Sanotaan, että nuorena on vitsa väännettävä.
Kouluvuosina saavutettu tottumus työhön ja velvollisuuksien
suorittamiseen on perintö, jonka arvo kasvaa ikävuosien ja kokemuksen
karttuessa.
Monet oppilaat haluaisivat enemmän vapauksia kouluelämään.
Jotkut haluaisivat keskustella tovereittensa kanssa opetuksen aikana. Toiset
haluaisivat vapautua kokonaan kotitehtävistä. Muutamat haluaisivat
olla aina lippalakki päässä ja sätkä hampaissa. Koulun
opetustavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan työrauhaa: on tehtävä
työtä silloinkin, kun se ei huvita. Ahkeruus aina palkitaan. Tuskaisia
hetkiä ja katkeria pettymyksiä kokevat usein ne, jotka ottavat
peruskoulun liian kevyesti: nuo pingoille naurajat.
Miksi opettajien ja
vanhempien puheet kaikuvat niin usein kuuroille korville?
MUUTOSTEN KOULUSSA
Muutosten mylläkässä
joutuu usein pysähtymään ja miettimään, mitkä
asiat ovat kaikesta huolimatta hyvin. Vuoden aikana on koulussamme ollut monta
hienoa teemaa ja tapahtumaa:
Unkarilaisen nuorisokuoro Disszonancian
konsertti
Tervetulojuhla 7. luokkalaisille
Oppitunnit huumeista 9.
luokkalaisille
Terveystietoa tytöille
Rippikouluun meneville
tiedotustilaisuus
Planetaarioesitys 7. luokkalaisille
Moniaineprojekti
TATTOO
- Puolustusvoimain juhlakonsertti
Itsenäisyyden juhlaviikko ja Suomi 80
-vuottajuhla
Kauneimmat joululaulut
Lasketteluretki Rukalle
Luokkaretket
Yökoulut
Työelämään
tutustuminen
Ympäristökasvatusta 7. luokkalaisille
Norssin päivä
Kevätkirkko
Yläasteen kehittämistiimi on pyrkinyt kehittämään
opetussuunnitelmaa ja sen toimivuutta. Koulukohtainen opetussuunnitelma on
muuttuva asiakirja. Keskeisimpiä kehittämiskohteita ovat arviointi,
kaksikielinen opetus ja maahanmuuttajien opetus. Uudet koululait sekä uudet
oppimismenetelmät ja ympäristöt antavat uusia haasteita. Yläasteen
painopistealueita ovat edelleen kansainvälisyys ja tietotekniikka. Kansainvälisyys
ilmenee mm. vakiintuneena oppilasvaihtona Saksan Bielefeldin Laborschulen
kanssa. Voimme nostaa hattua koulumme vireille guruille: Tietotekniikassa ja sen
hyödyntämisessä olemme suunnannäyttäjiä.
Oppilashuoltotiimi
paneutuu viikoittain oppilaiden ongelmiin ja häiriökäyttäytymisiin.
Erityisesti koulukuraattori selvittelee oppilaiden ongelmia ja on yhteydessä
vanhempiin ja tarvittaessa muihin oppilasta auttaviin tahoihin. Viime vuosina häiriöitä
aiheuttaneet villitykset ovat laantuneet ja vakavat häiriöt ovat
selvästi vähentyneet.
MISTÄ AIKAA HARRASTUKSILLE?
Yhä
nouseva elintaso vaatii yhä enemmän työtä: aika on rahaa.
Useinkin vasta vakava taudinkohtaus pysäyttää rahan perässä
juoksevan ihmisen. Sairasvuoteella on aikaa ajatella ja hiljentyä. Kovien
kokemusten jälkeen opitaan, että työn vastapainoksi täytyy
olla vapaa-aikaa. Se on ihmisen virkistykseksi tarkoitettu puistoalue, jossa on
tilaa rentouttaville harrastuksille.
Tie hyvien harrastuksien maailmaan
olisi löydettävä jo kouluiässä. Koululainen, joka
koulupäivän päätyttyä jaksaa vielä musisoida,
askarrella, kuntoilla, käydä kerhoissa, tehdä löytöretkiä
luontoon ja kirjastoon tai etsiä hallitusti tietoa internetistä,
saa elämälleen uusia merkityksellisiä ulottuvuuksia. Hyvät
harrastukset antavat pohjan menestykselliselle elämänuralle ja
suojelevat pahalta iässä, jolloin helposti hairahtuu. Harrastuksien
maailmasta löytyvät myös aarteet ja ihanteet, jotka antavat määrätietoisen
suunnan koko elämälle ja merkityksen jokaiselle auringonnousulle.
Kiitän oppilaita, opettajia ja kaikkia työyhteisömme jäseniä
näkemäesteetkin voittaneesta yhteistyöstä.
Toivotan
kaikille lämmintä kesälomaa!