Lukion suomi toisena kielenä
-
opetus ja sen kehittäminen
Sari Eskola ja Kirsi Heikkinen
Lukiossamme alkoi syksyllä 1997 maahanmuuttajaopiskelijoille
tarkoitettu suomi toisena kielenä -opetus. Lukiossa on tällä
hetkellä seitsemän maahanmuuttaja-opiskelijaa: viisi ensimmäisen
ja kaksi toisen vuoden opiskelijaa. Suomi toisena kielenä -opetuksen
tavoitteena on kehittää maahanmuuttajan suomen kielen taitoja ja
auttaa opiskelijaa selviytymään lukio-opinnoistaan. Lisäksi
opetuksen tärkeänä tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa
sellaisen suomen kielen taidon, että hän voi toimia suomalaisessa
yhteiskunnassa ja saavuttaa jatko-opintokelpoisuuden. Opiskelijat suorittavat
koko lukion aikana kuusi pakollista S2-kurssia, ja äidinkielen sijasta he
kirjoittavat suomi toisena kielenä -ylioppilaskokeen. Koe on ollut käytössä
keväästä 1996 lähtien, joten kyseessä on varsin uusi
oppiaine ja koe.
Yhteistyössä Oulun yliopiston suomen ja
saamen ja logopedian laitoksen kanssa käynnistettiin syksyllä 1997
suomi toisena kielenä -hanke, johon on kuulunut mm. maahanmuuttajien
tutorointikokeilu. Tutoroinnissa opintojensa loppuvaiheessa olevat opiskelijat
perehtyvät ensin teoriassa maahanmuuttajien suomen opettamiseen ja sitten
antavat tukiopetustyyppistä opetusta norssin maahanmuuttajille.
Tutorointitoiminnan tavoitteena on siis ollut antaa yliopiston opiskelijoille
mahdollisuus tutustua maahanmuuttajaopetukseen käytännössä
ja toisaalta tukea maahanmuuttajia heidän opinnoissaan.
Tukiopetustyyppiseen tuturointiin on kuulunut reaaliaineiden läksyjen ja
koealueiden kertausta, kirjoitelmien kielen tarkastusta ja suomen sekä
vieraiden kielten kielioppiasioiden kertausta. Käytännössä
tutorointi on ollut hyvin yksilöllistä: kukin opiskelija tai
opiskelijapari on työskennellyt yhden maahanmuuttajan kanssa 5 - 7 kertaa.
Lisäksi tavoitteena on ollut kehittää yliopisto-opetusta siten,
että luentokurssit nivotaan käytäntöön mahdollisuuksien
mukaan. Tutoroinnin pohjana ovat olleet tutkija Minna Zaman-Zadehin pitämät
suomi toisena kielenä -kurssit suomen kielen laitoksessa ja OKL:ssa.
Kokemukset
tähänastisesta tutoroinnista ovat olleet pääosin myönteisiä.
Lukiolaiset ovat katsoneet saaneensa hyödyllistä ohjausta eri aineiden
opintoihinsa, ja yliopisto-opiskelijat ovat saaneet tutoroinnin myötä
arvokkaita kokemuksia maahanmuuttajien opetuksesta. Yhteistyötä
ainelaitoksen kanssa on näillä näkymin tarkoitus jatkaa myös
tulevaisuudessa.