Lukion suomi toisena kielenä

- opetus ja sen kehittäminen


Sari Eskola ja Kirsi Heikkinen

Lukiossamme alkoi syksyllä 1997 maahanmuuttajaopiskelijoille tarkoitettu suomi toisena kielenä -opetus. Lukiossa on tällä hetkellä seitsemän maahanmuuttaja-opiskelijaa: viisi ensimmäisen ja kaksi toisen vuoden opiskelijaa. Suomi toisena kielenä -opetuksen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajan suomen kielen taitoja ja auttaa opiskelijaa selviytymään lukio-opinnoistaan. Lisäksi opetuksen tärkeänä tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa sellaisen suomen kielen taidon, että hän voi toimia suomalaisessa yhteiskunnassa ja saavuttaa jatko-opintokelpoisuuden. Opiskelijat suorittavat koko lukion aikana kuusi pakollista S2-kurssia, ja äidinkielen sijasta he kirjoittavat suomi toisena kielenä -ylioppilaskokeen. Koe on ollut käytössä keväästä 1996 lähtien, joten kyseessä on varsin uusi oppiaine ja koe.

Yhteistyössä Oulun yliopiston suomen ja saamen ja logopedian laitoksen kanssa käynnistettiin syksyllä 1997 suomi toisena kielenä -hanke, johon on kuulunut mm. maahanmuuttajien tutorointikokeilu. Tutoroinnissa opintojensa loppuvaiheessa olevat opiskelijat perehtyvät ensin teoriassa maahanmuuttajien suomen opettamiseen ja sitten antavat tukiopetustyyppistä opetusta norssin maahanmuuttajille. Tutorointitoiminnan tavoitteena on siis ollut antaa yliopiston opiskelijoille mahdollisuus tutustua maahanmuuttajaopetukseen käytännössä ja toisaalta tukea maahanmuuttajia heidän opinnoissaan. Tukiopetustyyppiseen tuturointiin on kuulunut reaaliaineiden läksyjen ja koealueiden kertausta, kirjoitelmien kielen tarkastusta ja suomen sekä vieraiden kielten kielioppiasioiden kertausta. Käytännössä tutorointi on ollut hyvin yksilöllistä: kukin opiskelija tai opiskelijapari on työskennellyt yhden maahanmuuttajan kanssa 5 - 7 kertaa. Lisäksi tavoitteena on ollut kehittää yliopisto-opetusta siten, että luentokurssit nivotaan käytäntöön mahdollisuuksien mukaan. Tutoroinnin pohjana ovat olleet tutkija Minna Zaman-Zadehin pitämät suomi toisena kielenä -kurssit suomen kielen laitoksessa ja OKL:ssa.

Kokemukset tähänastisesta tutoroinnista ovat olleet pääosin myönteisiä. Lukiolaiset ovat katsoneet saaneensa hyödyllistä ohjausta eri aineiden opintoihinsa, ja yliopisto-opiskelijat ovat saaneet tutoroinnin myötä arvokkaita kokemuksia maahanmuuttajien opetuksesta. Yhteistyötä ainelaitoksen kanssa on näillä näkymin tarkoitus jatkaa myös tulevaisuudessa.


Paluu edelliselle sivulle