Monia Haasteita
Anna Karjalainen
Keltainen
toukokuu, miks'et sä jo tuu... Viime kesänä sain kuulla usealta
taholta, että edessä on elämäni rokuuta odottaa innolla. Tänä
vuonna ei kuitenkaan ainakaan minun tarvinnut laulaa edellä olevaa laulua.
Vuosi tuntui menevän niin nopeasti, että yllättäen oli vappu
edessä ja harjoitteluvuosi takana päin. Näin jälkeenpäin
yhdyn niihin mielipiteisiin, joiden mukaan vuosi on ollut yksi elämäni
mielenkiintoisimmista ja antoisimmista. Paljon uutta on tullut eteen ja
uskaltaisin väittää, etten itsekään ole enää
sama ihminen kuin viime syksynä vaan ajatukset monista asioista ovat
muuttuneet ainakin jonkin verran.
Syksyllä piti palata
koululuokkaan tutustumaan taas uudelleen koulumaailmaan. Omat koulumuistot
palasivat mieleen, mutta toisaalta äkkiä se koulun meininki oli
unohtunut.. Koulukylvyn aikana oppilaiden toiminta ja ajatuksen ihmetyttivät
ja oudoksuttivat. Vähitellen hommaan pääsi enemmän ja enemmän
sisään ja itsekin sai mennä luokan eteen pitämään
tunteja. Vielä syksyllä koko homma tuntui vähän hankalalta
ja tunti tuntui menneen hyvin, jos tunnilta selviytyi hengissä pois ja
suunniteltu aikataulu ei mennyt pahasti pieleen. Mutta yllättäen nyt
keväällä yhteistyö oppilaiden kanssa alkoi sujua ja työtä
pystyi suunnittelemaan jo vähän paremmin perustein. Se oma opettajuus
ja opetustyyli alkoi vähitellen hahmottua.
Koska koulutyöskentely,
tuo koko vuoden avainsana, sisältää muutakin kuin perinteisiä
tunteja, toisin kuin moni meistä varmaan ennen tätä vuotta
ajatteli, saimme olla mukana esimerkiksi moniaineprojektissa. Itse pääsin
kokeilemaan sitä, kuinka käsityöprojektin vetäminen sujuu
matemaattisten aineiden opiskelijalta. Ideana oli moniaineprojektin puitteissa
valmistaa yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kanssa lastenvaatteita
Tansaniaan. Koko projektin suunnittelusta ja toteutuksesta vastasimme me viisi
matemaattisten aineiden auskua käsityönopettajan johdolla. Homma
toteutettiin työpistetyöskentelynä ja noudattaen väljästi
liukuhihnatyön periaatteita eli oppilaat tekivät ryhmissä vaihetyönä
puseroita, hameita, housuja ja shortseja afrikkalaisille lapsille. Projekti
sujui ja vaatekokonaisuuksia saatiin aikaan mukavasti.
Seuraavana
erikoisuutena vuodessa oli valinnaiset opinnot, joiden parissa osa suoritti
erilaisia kursseja ja aika moni tutustui ns. tavalliseen kouluun tai
ammatilliseen oppilaitokseen jossakin kenttäkoulussa. Itse osallistuin
yhteen Norssin erikoisuuteen eli telemaattiseen projektiin ja pääsin
kokeilemaan mahdollista tulevaisuuden opetustapaa. Oli mielenkiintoista tutustua
tällaiseenkin työskentelyyn ja todeta, että opettaja luokan edessä
ei ole ainut vaihtoehto opettaa asioita. Telematiikka saattaa olla vastaus
harvaan asuttujen seutujen koulutilanteeseen, mutta kuten itse huomasin tuo
mukanaan myös aivan uudenlaisia haasteita sekä opettajalle että
oppilaalle.
Minun kohdallani mukavan ja mielenkiintoisen lisän
harjoitteluvuoteen on tuonut toimiminen Oulun aineenopettajaksi opiskelevat
OHARI ry:n sihteerinä ja muutamissa KTK:n toimikunnissa. Näin olen
saanut olla osaltani mukana kehittämässä aineenopettajien
opintoja ja harjoitteluvuotta yhä paremmin tarkoitustaan vastaaviksi.
Ensi
vuonna odottavat uudet haasteet ja aika moni meistä varmaan yrittää
saada opinnot päätökseen ja päästä hankkimaan sitä
oikeaa työpaikkaa. Norssi taas saa uuden auskusukupolven, joka varmaan on
ensin yhtä ihmeissään kuin mekin alussa, mutta toivottavasti
hekin pääsevät sinuiksi systeemin kanssa. Niinhän se monesti
on, että juuri kun homma alkaa luistaa, on aika lopettaa. Vaikka monesti
on ollut raskaitakin päiviä ja kiirettä on pitänyt, on
vuodesta jäänyt mukavia muistoja ja toisaalta on haikea palata pelkästään
yliopiston puolelle.
Kiitos koko Norssin väelle antoisista hetkistä
ja hyvää kesää kaikille.