Oppimisen minuutit


Sinikka Raappana

PÄIVITTÄINEN TYÖSKENTELYAIKA YLÄASTEELLA JA LUKIOSSA

Yläasteella ja lukiossa on tänä lukuvuonna ollut käytössä 75 minuutin oppitunti. Se on suuri muutos, sillä 45 minuuttia mielletään ainoaksi oikeaksi ja mahdolliseksi, jopa lakisääteiseksi oppitunniksi. Sitä se ei kuitenkaan ole. Asetuksessa määrätään oppitunti 60 minuutiksi, josta vähintään 45 minuuttia käytetään työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja 10 minuuttia välituntiin. Lisäksi todetaan, että opetukseen käytettävä aika voidaan järjestää toisin, jos se on oppilaan kehitystason, aineen tai opetuksessa käytettyjen työtapojen vuoksi tai muusta syystä tarkoituksenmukaista. Uudessa perus- ja lukioasetuksessa sanotaan: "Opetukseen käytettävä aika jaetaan tarkoituksenmukaisiksi yksiköiksi."

On selvää, ettei oppimisen tai opettamisen kannalta ole yhtä yleispätevää ihanneyksikköä. Oppiaineet ovat erilaisia, samoin ihmisten näkemykset ja tarpeet. Vuosi sitten vaikutti siltä että opettajien mielissä 45 minuuttia on liian lyhyt yksikkö ja 90 osalle liian pitkä. Oppilaan kannalta koulupäivä koostuu liian pienistä osista ja pari tuntia kuluu päivittäin käytäväkuhinaan ja luokkien etsimiseen. 75 minuuttia tuntui hyvältä kompromissilta, ”sopivasti jaolliselta” ja selkeältä. Oli myös kuultu lukioista, jossa sitä on käytetty vuosia ja pidetään ihanteellisena yksikkönä.


Kokemuksia

Päätös siirtymisestä tehtiin pikaisesti myöhään keväällä eikä sen vaikutuksia yläasteen jaksotukseen, tuntien jakautumiseen ja erityisesti valinnaisaineiden tuntien järjestämiseen ehditty miettiä. Välttämättömiä rakenteellisia muutoksia työjärjestyksen pohjaan ei tehty ja seurauksena yläasteen työjärjestyksestä osalle oppilaista ja opettajista huonosti toimiva. Ryhmiä hajosi, tunnit sijoittuivat epätarkoituksenmukaisesti, oppilaille tuli hyppytunteja ja epätasaisia jaksoja, tietyissä taito- ja valinnaisaineissa oli suuria ongelmia.

Lukiossa sen sijaan muutos oli onnistunut. Ensimmäisen jakson päättyessä tehdyssä kyselyssä lukion oppilaista vain 10 (238 vastanneesta) esitti paluuta 45 minuutin tunteihin.

Hyviä puolia ovat lukiolaisten mielestä:

- päivä tuntuu lyhyemmältä kun tunteja on vain viisi entisen kahdeksan sijasta.

- läksyjä, ”ramppaamista” ja kirjojen raahaamista on vähemmän

- tunneilla ehtii tehdä enemmän ja keskittyä paremmin asioihin

- oppitunnit tulleet mielenkiintoisemmiksi


Huonoja puolia:

- ruokailu liian myöhään

- joskus varsinkin harjoittelijoiden tunnit tuntuvat hirvittävän pitkiltä

- kaikki opettajat eivät välitä suunnitella menetelmiä ja tekemisiä tunnin pituuteen sopiviksi

- Hyppytunnit todella pitkiä, varsinkin kun ei ole tiloja missä opiskella

Yläasteen oppilaiden kokemukset olivat kielteisempiä osittain yllämainittujen työjärjestykseen liittyvien ongelmien takia, osittain ikään, keskittymiskykyyn ja oppiaineisiin liittyvien seikkojen takia. Tunti koettiin usein liian pitkäksi, ei jaksa keskittyä. Toisaalta myös yläasteen osalta päivä on selvästi rauhoittunut ja välituntiongelmat vähentyneet. Päivä on lyhyempi, koska harvoin tarvitaan viidettä tuntia.

Opettajien näkemykset ovat vaihdelleet laidasta laitaan, jotkut pitävät tunnin pituutta täysin mahdottomana ja epäonnistuneena, suurimmalle osalle se on mieluinen osittain riippuen oppiaineesta ja siitä puhuuko lukion vai yläasteen kannalta.

Harjoittelussa ongelmaksi on koettu tuntien vähyys verrattuna entiseen.

Mikä on oppimisen tarkoituksenmukainen yksikkö?

Oppiminen ei ole minuuttipeliä ja siksi opetuksen ja työjärjestyksen suunnittelun pohjimmainen lähtökohta ei voi olla kello. Pedagogisesti ajatellen oppitunnin pidentämisen päämäärä oli vähentää pirstaleisuuttmuuttaa opetusmenetelmiä prosessointia ja monipuolista tekemistä suosivaan suuntaan ja hakea mahdollisuuksia erilaisten oppimisympäristöjen luomiseen ja hyödyntämiseen.

Suurin haaste on kolmen erilaisen kouluasteen erilaisten opetussuunnitelmien oppilaiden ja opettajien tarpeiden yhdistäminen toimivaksi työjärjestykseksi. Mikä on hyvä yhdelle on mahdotonta toiselle. Ongelmana ovat myös vanhat koulunpidon rakenteet, mm. oppikirjat, joiden sisältö ja tehtävät on usein rytmitetty melko mekaanisesti ”45 minuuttia täyttäviksi” pikku paketeiksi. Tähän tottuneen opettajan on vaikea ajatella toisin ja jos ”vanha” siirretään "uuteen” kumpikaan ei toimi. Harjoittelussa em. ongelma korostuu ja tuntien vähyys on ongelma. Se voidaan kuitenkin ratkaista terveellä järjellä ja käytänteiden uusimisella. Oppilaan oppiminen otetaan ohjaajan ja harjoittelijaryhmän yhteiseksi tavoitteeksi jokaisella tunnilla, työ jaetaan sen mukaan ja luovutaan näytetunti ajattelusta. Kaikki oppivat ja saavat harjoitella, kukaan ei häviä.

Yksinkertaiset asiat kuten tilat ja tarvikkeet voivat muodostua ongelmiksi ja turhautumisen lähteiksi, samoin oppilaiden ja opettajien vuosien saatossa omaksumat rutiinit, jotka johtavat sanomaan "näin on mahdotonta”. Kuitenkin pitää muistaa, että 45 minuuttia kuten mikä tahansa sovittu aikayksikkö on vain konventio ja raami. Sillä ei ole varsinaista tekemistä opetuksen ja oppimisen kanssa. Sen tilanteen luovat oppijat ja opettajat, ei kello.

Jos ajatellaan koulua avartuvana oppimisympäristönä, seuraava askel työjärjestysajattelussa lienee siirtyä viikkotuntiajattelusta lukuvuosijärjestykseen. Siinä jaksot koostuisivat eri oppiaineista, joita opiskellaan ja opetetaan tarkoituksenmukaisina yksikköinä, esim kolmen tunnin tunnin tai päivän yksikköinä riippuen sisällöstä ja työskentelyn tavoitteista ja tavoista. Tämä edellyttää sisällöllistä suunnittelua koko lukuvuodeksi ja sopimuksia ja integraatiota oppiaineiden välillä.

Siihen siirtyminen on pitkä askel yläasteella tai lukiossa, ei varmasti niinkään ala-asteilla, jossa työskentelyn aikayksikköä ja oppiaineiden suhteita on käsittääkseni aina voitu vaihdella tarkoituksenmukaisuuden perusteella, koska ei olla kategorisesti kiinni eri oppiaineiden tunneissa ja eri opettajissa päivittäistasolla.

Irtautuminen 45 minuutin lainomaisuudesta on mielestäni pedagogista edistymistä. Ongelma ei ole aikayksikkö, vaan ajattelun ja mielikuvien muuttaminen. Siinä tarvitaan vielä paljon pohdintaa ja asennemuutosta opettajilta ja oppilailta sekä uudisajattelua ja teknistä ongelmanratkaisua työjärjestyksen laadinnassa. Mutta suunta on hyvä.


Paaluu edelliselle sivulle