Kaksikielinen opetus yläasteellamme alkoi


Eija Paasi

7:b luokanvalvoja

Syksyllä 1997 käynnistyi koulussamme yhdelle alkavalle 7. luokalle englanninkielinen opetus. Kansainvälisten kontaktien nopea lisääntyminen on asettanut uudenlaisia haasteita meidän suomalaisten kielitaidolle. Normaalikoulu yliopiston kouluna on luonteva paikka lisätä vieraan kielen käyttöä opiskelun välineenä. Koulumme sijaitsee alueella, jossa vierailee paljon ulkomaisia tutkijoita perheineen ja jossa asuu monia maahanmuuttajaperheitä. Yliopistossa on aloitettu kansainvälinen luokanopettajakoulutus, jonka opiskelijat tarvitsevat harjoittelua vieraalla kielellä - yläasteen vieraskielinen opetus tarjoaa tämän mahdollisuuden myös tuleville aineenopettajille.

Kaksikieliselle luokalle otettiin kaikki ne halukkaat oppilaat, jotka itse tai joiden vanhemmat toivoivat lapsensa opiskelevan englannin kielellä. Luokalle tuli 6 poikaa ja 9 tyttöä.

7B-luokka on opiskellut englannin kielellä matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, historiaa, kotitaloutta ja musiikkia. Opetuksessa on noudatettu hyvin pitkälle meidän koulumme käyttämää opetussuunnitelmaa, ts. on opiskeltu samoja asioita kuin muutkin luokat, mutta opetuskielenä on ollut englanti ja oppimateriaali on ollut pääosin englanninkielistä. Lähtökohtana on ollut se, että vieras kieli on oppimisen väline, ei itsetarkoitus, niissä aineissa, joissa englanninkieltä on käytetty. Pääpaino on ollut oppisisällöissä. Englannin kielen oppitunneilla on pyritty tukemaan vieraan kielen käyttöä myös muiden aihepiirien opiskelussa - sekä opeteltu lukemisen ja kirjoittamisen strategioita ja harjoiteltu suullisen kielitaidon sujuvuutta.

Opiskelun aloittaminen yläasteella - etenkin vieraalla kielellä - oli varmasti oppilaita askarruttava asia. Vieras kieli opetuskielenä asetti lisä haasteita oppilaille: Kuinka kaikki tulisi sujumaan? Vaikka lukuvuoden aikana on ajoittain koettu väsymystäkin, on varmaa, että oppilaiden englanninkielen taidot ovat kohentuneet.

7B:n oppilaat ovat itse kommentoineet loppukeväällä vieraskielistä opetusta mm. näin:

" It was a good idea for us to speak English at school, ´cause it brought more challenge and is a good way to build our English skills"

"Puhuminen kyllä ainakin kehittyy tällä luokalla." "Englanti ei oo vaikeuttanut oikeastaan opiskelua"

"Alussa oli vaikeaa, mutta nyt menee jo hyvin"

"Kyllä aion jatkaa tällä luokalla"


Ensi lukuvuonna 1998-1999 jatkamme kaksikielisen luokan kanssa 8:nnella ja aloitamme uuden kaksikielisen luokan kanssa 7:nnellä. Opettajan näkökulmasta tämä kokeilu on ollut todella suuri haaste, mutta vaativuudessaan se on ollut myös antoisaa. Opettaja huomaa olevansa niin ikään oppija; yhdessä oppilaidensa kanssa vierasta kieltä käyttämässä.


Paluu edelliselle sivulle