Kaksikielinen opetus yläasteellamme
alkoi
Eija Paasi
7:b luokanvalvoja
Syksyllä 1997 käynnistyi koulussamme yhdelle alkavalle 7.
luokalle englanninkielinen opetus. Kansainvälisten kontaktien nopea lisääntyminen
on asettanut uudenlaisia haasteita meidän suomalaisten kielitaidolle.
Normaalikoulu yliopiston kouluna on luonteva paikka lisätä vieraan
kielen käyttöä opiskelun välineenä. Koulumme sijaitsee
alueella, jossa vierailee paljon ulkomaisia tutkijoita perheineen ja jossa asuu
monia maahanmuuttajaperheitä. Yliopistossa on aloitettu kansainvälinen
luokanopettajakoulutus, jonka opiskelijat tarvitsevat harjoittelua vieraalla
kielellä - yläasteen vieraskielinen opetus tarjoaa tämän
mahdollisuuden myös tuleville aineenopettajille.
Kaksikieliselle
luokalle otettiin kaikki ne halukkaat oppilaat, jotka itse tai joiden vanhemmat
toivoivat lapsensa opiskelevan englannin kielellä. Luokalle tuli 6 poikaa
ja 9 tyttöä.
7B-luokka on opiskellut englannin kielellä
matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, historiaa, kotitaloutta
ja musiikkia. Opetuksessa on noudatettu hyvin pitkälle meidän koulumme
käyttämää opetussuunnitelmaa, ts. on opiskeltu samoja
asioita kuin muutkin luokat, mutta opetuskielenä on ollut englanti ja
oppimateriaali on ollut pääosin englanninkielistä. Lähtökohtana
on ollut se, että vieras kieli on oppimisen väline, ei
itsetarkoitus, niissä aineissa, joissa englanninkieltä on käytetty.
Pääpaino on ollut oppisisällöissä. Englannin kielen
oppitunneilla on pyritty tukemaan vieraan kielen käyttöä myös
muiden aihepiirien opiskelussa - sekä opeteltu lukemisen ja kirjoittamisen
strategioita ja harjoiteltu suullisen kielitaidon sujuvuutta.
Opiskelun
aloittaminen yläasteella - etenkin vieraalla kielellä - oli varmasti
oppilaita askarruttava asia. Vieras kieli opetuskielenä asetti lisä
haasteita oppilaille: Kuinka kaikki tulisi sujumaan? Vaikka lukuvuoden aikana on
ajoittain koettu väsymystäkin, on varmaa, että oppilaiden
englanninkielen taidot ovat kohentuneet.
7B:n oppilaat ovat itse
kommentoineet loppukeväällä vieraskielistä opetusta mm. näin:
"
It was a good idea for us to speak English at school, ´cause it brought
more challenge and is a good way to build our English skills"
"Puhuminen
kyllä ainakin kehittyy tällä luokalla." "Englanti ei oo
vaikeuttanut oikeastaan opiskelua"
"Alussa oli
vaikeaa, mutta nyt menee jo hyvin"
"Kyllä aion
jatkaa tällä luokalla"
Ensi lukuvuonna
1998-1999 jatkamme kaksikielisen luokan kanssa 8:nnella ja aloitamme uuden
kaksikielisen luokan kanssa 7:nnellä. Opettajan näkökulmasta tämä
kokeilu on ollut todella suuri haaste, mutta vaativuudessaan se on ollut myös
antoisaa. Opettaja huomaa olevansa niin ikään oppija; yhdessä
oppilaidensa kanssa vierasta kieltä käyttämässä.