Täydennyskoulutuksen järjestäminen ala-asteella


Viljo Vänskä

Monet pohjoissuomalaiset koulut käyttivät hyväkseen lukuvuoden kuluessa ala-asteen täydennys-koulutuspalveluja tilaamalla yksittäisiä koulutuspäiviä, joiden sisällöt suunniteltiin mittatilaustyönä. Osalla koulutuspäivistä oli oma teemansa, jota tarkasteltiin eri näkökulmista. Esimerkkeinä mainittakoon opetussuunnitelman kehittäminen, esi- ja alkuopetuksen menetelmät ja matematiikan opetuksen uudet tuulet. Joiltakin koulutuspäiviltä tilaajat halusivat uusia virikkeitä eri oppiaineiden opetukseen. Koulujen tilaamiin koulutuspäiviin osallistui yhteensä useita kymmeniä opettajia.

Kevätkauden vakio-ohjelmaan kuuluviin Chydenius-instituutin tilaamiin koulutuspäiviin osallistui viitisenkymmentä aikuisopiskelijaa kahtena eri koulutuspäivänä.

Kevätlukukaudella normaalikoulun ala-aste tarjosi Oulun ja sen lähikuntien alkuopetusluokilla ja päiväkodeissa toimiville opettajille täydentäviä opintoja lukemaan opettamisen menetelmistä. Koulutukseen, joka järjestettiin viitenä lauantaina ja joka jatkuu vielä yhtenä lauantaina alkusyksystä, osallistui 14 opettajaa. Uutta järjestelyissä oli se, että lääninhallituksen kouluosasto osallistui koulutuksen rahoitukseen.

Ala-aste järjesti perinteiseen tapaan yhteistyössä opettajankoulutus-laitoksen kanssa kenttäkouluilla tapahtuvaa ns. pitkäkestoista harjoittelua ohjaaville opettajille nelipäiväisen koulutuksen, johon osallistui parikymmentä opettajaa.

Ala-asteen täydennyskoulutus-vastaavana toimi lehtori Markku Veteläinen.


Paluu edelliselle sivulle