Täydennyskoulutuksen järjestäminen
ala-asteella
Viljo Vänskä
Monet pohjoissuomalaiset koulut käyttivät hyväkseen
lukuvuoden kuluessa ala-asteen täydennys-koulutuspalveluja tilaamalla
yksittäisiä koulutuspäiviä, joiden sisällöt
suunniteltiin mittatilaustyönä. Osalla koulutuspäivistä oli
oma teemansa, jota tarkasteltiin eri näkökulmista. Esimerkkeinä
mainittakoon opetussuunnitelman kehittäminen, esi- ja alkuopetuksen
menetelmät ja matematiikan opetuksen uudet tuulet. Joiltakin koulutuspäiviltä
tilaajat halusivat uusia virikkeitä eri oppiaineiden opetukseen. Koulujen
tilaamiin koulutuspäiviin osallistui yhteensä useita kymmeniä
opettajia.
Kevätkauden vakio-ohjelmaan kuuluviin
Chydenius-instituutin tilaamiin koulutuspäiviin osallistui viitisenkymmentä
aikuisopiskelijaa kahtena eri koulutuspäivänä.
Kevätlukukaudella
normaalikoulun ala-aste tarjosi Oulun ja sen lähikuntien alkuopetusluokilla
ja päiväkodeissa toimiville opettajille täydentäviä
opintoja lukemaan opettamisen menetelmistä. Koulutukseen, joka järjestettiin
viitenä lauantaina ja joka jatkuu vielä yhtenä lauantaina
alkusyksystä, osallistui 14 opettajaa. Uutta järjestelyissä oli
se, että lääninhallituksen kouluosasto osallistui koulutuksen
rahoitukseen.
Ala-aste järjesti perinteiseen tapaan yhteistyössä
opettajankoulutus-laitoksen kanssa kenttäkouluilla tapahtuvaa ns. pitkäkestoista
harjoittelua ohjaaville opettajille nelipäiväisen koulutuksen, johon
osallistui parikymmentä opettajaa.
Ala-asteen täydennyskoulutus-vastaavana
toimi lehtori Markku Veteläinen.