Uusia tuulia ala-asteen käsitöissä


Marja-Liisa Ahokoivu, Pekka Tokola

Käsityön perinteisessä mallissa pienen kokeilun jälkeen oppilaat ovat valinneet tekstiili- ja teknisen työn välillä. Valinta on yleensä tapahtunut sukupuoliroolin mukaan, tytöt tekstiiliin ja pojat tekniseen. Valintatilanne on kuitenkin usein ollut vaikea. Tosiasiassa valinnassa on useimmiten ollut kyse siitä, että on joutunut jättämään toisen käsityölajin pois. Toisaalta on mahdotonta osoittaa kummankaan puolen opetuksessa sellaista oppiainesta, jota toisella puolella opiskelevat (= vastakkainen sukupuoli) ei elämässään tarvitse.

Näistä lähtökohdista alkaen viimeisten vuosien aikana opetusta on muutettu siten, että mitään valintaa ei enää suoriteta, vaan kaikki oppilaat opiskelevat kummallakin käsityöpuolella. Lukukausi on jaettu kahtia, jolloin jokainen oppilas on kaksi jaksoa kunkin luokan aikana tekstiililuokassa ja kaksi jaksoa teknisen työn luokassa.

Asiasta kiinnostuneet vanhemmat voivat lainata käsityön opetussuunnitelman luokkansa opettajalta tai piipahtaa koulun internet-sivuilla, josta löytyy linkki käsityön opetussuunnitelmaan. Kyseiset internet-sivut ovatkin olleet maanlaajuisesti kiinnostuksen kohteena, onhan siirtyminen läpi koulun ulottuvaan yhteiseen käsityöhön peräti poikkeuksellista maanlaajuisestikin tarkasteltuna.


Paluu edelliselle sivulle