Uusia tuulia ala-asteen käsitöissä
Marja-Liisa Ahokoivu, Pekka Tokola
Käsityön perinteisessä mallissa pienen kokeilun jälkeen
oppilaat ovat valinneet tekstiili- ja teknisen työn välillä.
Valinta on yleensä tapahtunut sukupuoliroolin mukaan, tytöt
tekstiiliin ja pojat tekniseen. Valintatilanne on kuitenkin usein ollut vaikea.
Tosiasiassa valinnassa on useimmiten ollut kyse siitä, että on
joutunut jättämään toisen käsityölajin pois.
Toisaalta on mahdotonta osoittaa kummankaan puolen opetuksessa sellaista
oppiainesta, jota toisella puolella opiskelevat (= vastakkainen sukupuoli) ei elämässään
tarvitse.
Näistä lähtökohdista alkaen viimeisten
vuosien aikana opetusta on muutettu siten, että mitään valintaa
ei enää suoriteta, vaan kaikki oppilaat opiskelevat kummallakin käsityöpuolella.
Lukukausi on jaettu kahtia, jolloin jokainen oppilas on kaksi jaksoa kunkin
luokan aikana tekstiililuokassa ja kaksi jaksoa teknisen työn luokassa.
Asiasta
kiinnostuneet vanhemmat voivat lainata käsityön opetussuunnitelman
luokkansa opettajalta tai piipahtaa koulun internet-sivuilla, josta löytyy
linkki käsityön opetussuunnitelmaan. Kyseiset internet-sivut ovatkin
olleet maanlaajuisesti kiinnostuksen kohteena, onhan siirtyminen läpi
koulun ulottuvaan yhteiseen käsityöhön peräti
poikkeuksellista maanlaajuisestikin tarkasteltuna.