Kansainvälisen luokan toiminta käynnistyi syksyllä 1997


Johanna Nousiainen

Kansainvälisen luokan opettaja

Syksyllä 1997 koulussamme aloitti toiminnan kansainvälinen yhdysluokka 1-6. luokan opetuskieli on englanti. Tämä hanke toteutui yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa. Samanaikaisesti myös Myllytullin ala-asteella aloitti kansainvälinen luokka 1-6.

Meidän koulumme kansainvälisellä luokalla oli lukuvuonna 1997-98 neljätoista oppilasta, joista kahdeksan oli koulumme oppilaita jo edellisenä kouluvuonna. Oppilaat edustavat seitsemää eri kansalaisuutta, kuutta eri uskontokuntaa ja puhuvat äidinkielenään viittä eri kieltä. Oppilaiden koulunkäyntihistoriasta löytyy vaikutteita ainakin kahdentoista valtion opetussuunnitelmista. Opetusjärjestelmällisistä syistä oppilaat jaettiin kuluneena kouluvuonna kolmeen opetusryhmään seuraavasti:

A1.luokalla 3 oppilasta

B 4.luokalla 4 oppilasta

C 5.luokalla 2 oppilasta 2.luokalla 4 oppilasta 6.luokalla 1 oppilas

Luokan monikulttuurisuudesta huolimatta kaikille oppilaille on yhteistä heidän ikäryhmälleen tyypillinen englannin kielen taito sekä perheiden tietoinen valinta saada perusopetus lapsilleen englanniksi. Luokan opetus perustuu normaalikoulun ala-asteen opetussuunnitelmaan. Opetus luokassa toteutuu osittain vuosikurssitettuna sekä jaksotettuna oppiainekohtaisesti tai oppisisältöjä integroiden. Näihin opetusjärjetelyihin luokassa luonnollisesti vaikuttavat oppilaiden vuosittainen ikäjakauma ja koulunkäyntihistoria. Välineaineissa (englanti ja matematiikka) oppilailla on selkeästi henkilökohtaiset opetussuunnitelmat muun oppimisen tukemiseksi. Tärkeänä osana luokan oppilaiden englanninkielen kehittymistä on myös englantia äidinkielenään puhuvan opettajan opetus. Kuluneena lukuvuonna luokassamme opetti viisi tuntia viikossa englantilainen opettaja Kate Munro. Myös pääosa luokassa käytettävästä opetusmateriaalista on Britanniasta. Historian opetuksesta kansainvälisessä luokassa kuluneena lukuvuonna vastasi Pentti Kellokoski.

Luokan opetuksessa painotetaan aktiivisen kaksikielisyyden tavoittelua sekä saavutetun kielitaidon ylläpitämistä ja monipuolistamista. Valitettavasti koulu ei pysty tarjoamaan kaikille oppilaille kotikielen opetusta, jolloin vastuu äidinkielen taitojen kehittämisestä jää osittain kodeille. Suomenkielen opetuksella pyrimme varmistamaan jokaisen oppilaan kielitaidon kehityksen ja näin helpottamaan myös oppilaiden sopeutumista suomalaiseen kulttuuriin sekä tukemaan oppilaiden välistä luontevaa kanssakäymistä kulttuurista riippumatta. Luokan kaikilla oppilailla on suomenkieltä vähintään kaksi oppituntia viikossa. Puolet luokan oppilaista käy suomen tunneilla ikäistensä kanssa suomalaisessa luokassa (0-2, 1-2, 4a, 4b ja 5a). Suomi toisena kielenä opetuksessa oppilaat ovat yhdistetyissä tasoryhmissä koulumme muiden vastaavaa opetusta tarvitsevien oppilaiden kanssa. Aapiskukkoluokassa opetuksesta vastaa erityisopettaja Raija Haapalahti. Lisäksi kansainvälisen luokan oppilaat osallistuvat taito-ja taideaineiden sekä vieraiden kielten (A2) opetukseen suomalaisissa opetusryhmissä.

Monikulttuurisuus on kansainvälisen luokan toiminnassa läsnä päivittäisessä opetuksessa. Luonnollisena osana opetuskeskusteluja oppilaat kertovat aikaisempia kokemuksiaan vieraista maista, erilaisista luonnonolosuhteista, ihmisistä,uskonnoista, koulumaailmasta sekä tapa-ja ruokakulttuureista. Vieraat maat eivät enää tunnu vierailta ja vieraatkin ihmiset muuttuvat todellisiksi. Kaikille luokan oppilaille on yhteistä kokemus uuteen kulttuuriin sopeutumisesta, sen vaikeuksista ja vaikeuksien voittamisesta. Monikulttuurikasva-tuksen rikkautta ovat oppilaiden omien kokemusten lisäksi luokassamme lisänneet kansainväliset vierailijat ja OKL:n kansainvälisen linjan opetusharjoittelijat, joista useimmilla on hyvin monikulttuurinen tausta. Lisäksi luokassa suoritti kevätlukukaudella tutkintoaan täydentävää harjoittelua myös ulkomaalaisia vaihto-opiskelijoita Kyprokselta ja Namibiasta.

Tutustuminen suomalaiseen luontoon, neljään vuodenaikaan, sään äkillisiin vaihteluihin, Suomen historiaan sekä suomalaiseen kalenterivuoteen ja juhlapyhiin on ollut koko lukuvuoden kattava tutkimusmatka. Osallistuimme myös Oulun läänin lukukampanjan Tuttemuj-lukukisaan peruskouluille 12.1.-6.2.1998. Neljän viikon aikana luokan oppilaat lukivat 23 eri maan kirjailijan teoksia; 189 kirjaa / 4 746 sivua. Näillä lukuelämyksillä voitimme Tuttemuj-lukukisan pienten koulujen sarjan. Nyt jäämme hyvin ansaitulle kesälomalle odottamaan uuden lukuvuoden 1998-1999 mukanaan tuovia uusia ja innostavia haasteita.


Paluu edelliselle sivulle