Kansainvälisen luokan toiminta käynnistyi
syksyllä 1997
Johanna Nousiainen
Kansainvälisen luokan opettaja
Syksyllä 1997 koulussamme aloitti toiminnan kansainvälinen
yhdysluokka 1-6. luokan opetuskieli on englanti. Tämä hanke toteutui
yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa. Samanaikaisesti myös
Myllytullin ala-asteella aloitti kansainvälinen luokka 1-6.
Meidän
koulumme kansainvälisellä luokalla oli lukuvuonna 1997-98 neljätoista
oppilasta, joista kahdeksan oli koulumme oppilaita jo edellisenä
kouluvuonna. Oppilaat edustavat seitsemää eri kansalaisuutta, kuutta
eri uskontokuntaa ja puhuvat äidinkielenään viittä eri kieltä.
Oppilaiden koulunkäyntihistoriasta löytyy vaikutteita ainakin
kahdentoista valtion opetussuunnitelmista. Opetusjärjestelmällisistä
syistä oppilaat jaettiin kuluneena kouluvuonna kolmeen opetusryhmään
seuraavasti:
A1.luokalla 3 oppilasta
B 4.luokalla 4 oppilasta
C
5.luokalla 2 oppilasta 2.luokalla 4 oppilasta 6.luokalla 1 oppilas
Luokan
monikulttuurisuudesta huolimatta kaikille oppilaille on yhteistä heidän
ikäryhmälleen tyypillinen englannin kielen taito sekä perheiden
tietoinen valinta saada perusopetus lapsilleen englanniksi. Luokan opetus
perustuu normaalikoulun ala-asteen opetussuunnitelmaan. Opetus luokassa toteutuu
osittain vuosikurssitettuna sekä jaksotettuna oppiainekohtaisesti tai
oppisisältöjä integroiden. Näihin opetusjärjetelyihin
luokassa luonnollisesti vaikuttavat oppilaiden vuosittainen ikäjakauma ja
koulunkäyntihistoria. Välineaineissa (englanti ja matematiikka)
oppilailla on selkeästi henkilökohtaiset opetussuunnitelmat muun
oppimisen tukemiseksi. Tärkeänä osana luokan oppilaiden
englanninkielen kehittymistä on myös englantia äidinkielenään
puhuvan opettajan opetus. Kuluneena lukuvuonna luokassamme opetti viisi tuntia
viikossa englantilainen opettaja Kate Munro. Myös pääosa luokassa
käytettävästä opetusmateriaalista on Britanniasta. Historian
opetuksesta kansainvälisessä luokassa kuluneena lukuvuonna vastasi
Pentti Kellokoski.
Luokan opetuksessa painotetaan aktiivisen
kaksikielisyyden tavoittelua sekä saavutetun kielitaidon ylläpitämistä
ja monipuolistamista. Valitettavasti koulu ei pysty tarjoamaan kaikille
oppilaille kotikielen opetusta, jolloin vastuu äidinkielen taitojen kehittämisestä
jää osittain kodeille. Suomenkielen opetuksella pyrimme varmistamaan
jokaisen oppilaan kielitaidon kehityksen ja näin helpottamaan myös
oppilaiden sopeutumista suomalaiseen kulttuuriin sekä tukemaan oppilaiden välistä
luontevaa kanssakäymistä kulttuurista riippumatta. Luokan kaikilla
oppilailla on suomenkieltä vähintään kaksi oppituntia
viikossa. Puolet luokan oppilaista käy suomen tunneilla ikäistensä
kanssa suomalaisessa luokassa (0-2, 1-2, 4a, 4b ja 5a). Suomi toisena kielenä
opetuksessa oppilaat ovat yhdistetyissä tasoryhmissä koulumme muiden
vastaavaa opetusta tarvitsevien oppilaiden kanssa. Aapiskukkoluokassa
opetuksesta vastaa erityisopettaja Raija Haapalahti. Lisäksi kansainvälisen
luokan oppilaat osallistuvat taito-ja taideaineiden sekä vieraiden kielten
(A2) opetukseen suomalaisissa opetusryhmissä.
Monikulttuurisuus on
kansainvälisen luokan toiminnassa läsnä päivittäisessä
opetuksessa. Luonnollisena osana opetuskeskusteluja oppilaat kertovat
aikaisempia kokemuksiaan vieraista maista, erilaisista luonnonolosuhteista,
ihmisistä,uskonnoista, koulumaailmasta sekä tapa-ja
ruokakulttuureista. Vieraat maat eivät enää tunnu vierailta ja
vieraatkin ihmiset muuttuvat todellisiksi. Kaikille luokan oppilaille on yhteistä
kokemus uuteen kulttuuriin sopeutumisesta, sen vaikeuksista ja vaikeuksien
voittamisesta. Monikulttuurikasva-tuksen rikkautta ovat oppilaiden omien
kokemusten lisäksi luokassamme lisänneet kansainväliset
vierailijat ja OKL:n kansainvälisen linjan opetusharjoittelijat, joista
useimmilla on hyvin monikulttuurinen tausta. Lisäksi luokassa suoritti kevätlukukaudella
tutkintoaan täydentävää harjoittelua myös ulkomaalaisia
vaihto-opiskelijoita Kyprokselta ja Namibiasta.
Tutustuminen
suomalaiseen luontoon, neljään vuodenaikaan, sään äkillisiin
vaihteluihin, Suomen historiaan sekä suomalaiseen kalenterivuoteen ja
juhlapyhiin on ollut koko lukuvuoden kattava tutkimusmatka. Osallistuimme myös
Oulun läänin lukukampanjan Tuttemuj-lukukisaan peruskouluille
12.1.-6.2.1998. Neljän viikon aikana luokan oppilaat lukivat 23 eri maan
kirjailijan teoksia; 189 kirjaa / 4 746 sivua. Näillä lukuelämyksillä
voitimme Tuttemuj-lukukisan pienten koulujen sarjan. Nyt jäämme hyvin
ansaitulle kesälomalle odottamaan uuden lukuvuoden 1998-1999 mukanaan
tuovia uusia ja innostavia haasteita.