Martti Asunmaa
Osmo Lappalainen
Historian ja yhteiskuntaopin lehtori Marti Asunmaa vaihtoi didaktiikan
lehtorin työtehtävät eläkepäiviksi 1.1. 1998 lukien.
Alavuudelta
lähtöisin oleva Martti Asunmaa valmistui filosofian kandidaatiksi
Helsingin yliopistosta 1961. Martin opettajanura alkoi jo lukuvuonna 1959-60
historian ja matematiikan tuntiopettajana Ähtärin yhteiskoulussa.
Merikarvian, Limingan ja Muhoksen kautta elämä toi Martin Ouluun. Ura
täällä ja norssissa alkoi näytteiden antamisella 17.4.1975.
Jo silloin näkyi, että huolellinen valmistautuminen oli tunnusomaista
Martin opettajan työlle. Niiden asioiden, jotka tulivat tunnilla esille,
piti olla opettajan hallinnassa, kuten myös tavan, jolla ne oppilaille
esitettiin. Monien opettajavuosien tuoma kokemus näkyi Martin työssä,
vaikka opetus ja työskentely norssissa auskultanttien kanssa ilmeisesti
poikkesikin rauhallisten maaseutulukioiden työympäristöstä.
Kun
Martti sitten siirtyi vaimonsa Tytin sijaiseksi didaktiikan lehtoriksi, näimme
häntä harvemmin. Hän halusi kuitenkin säilyttää
yhteyden opetustyöhön käytännössä ja otti yhden
luokan historian opetuksen hoitaakseen. Näin hän tarjosi
omakohtaisesti auskultanteille mahdollisuuden nähdä didaktiikan oppien
sovellutuksia käytännön luokkatilanteissa. Se oli myös
osoitus siitä, ettei opettaja saanut jäädä virkansa
vangiksi, vaan piti pysyä ajan tasalla ja mikäli mahdollista viedä
oman alansa kehitystä eteenpäin. Varsinkin lukiolaisia innosti Martin
pohdiskelevan älyllinen ja oppilaille vastuuta antava opetus.
Kirjoittaminen
on ollut ja on ilmeisesti edelleenkin osa Marttia ja hänen työtään.
Historian opettajien lehdestä Kleiosta olemme saaneet jatkuvasti lukea
Martin ajatuksia historian opetuksen kehittämisestä tai
opetussuunnitelmiin liittyvistä kysymyksistä. Erityisesti
kotiseutuopetus on ollut Martille läheinen asia, jota hän on pyrkinyt
laajentamaan ja tuomaan käytännön tasolle. Hänen kirjansa
Kotiseututietous kouluopetuksessa vuodelta 1986 antoi virikkeitä ja malleja
kaikille aineryhmille kotiseudun tuntemisen opetuksesta. Valitettavasti
koulumaailman jatkuvat myllerrykset ja uusien asioiden esille tulo ovat työntäneet
kotiseutuopetuksen pahasti taka-alalle. Mutta uskon vakaasti, että kaiken
eurooppahumun ja globalisoitumisen keskellä Martin korostamien asioiden
merkitys tulee vielä korostumaan.
Kotiseutuun liittyvät ne monet historiat ja historiikit, jotka ovat vaatineet Martilta
tutkijan työtä, kun hän on selvitellyt nuorisoseuran tai muiden
yhdistysten vaiheita. Julkisuuteen ne ovat tulleet juhlapuheissa tai sitten
kirjan muodossa. Oululaiset ovat päässeet hyötymään
Martin laajasta kiinnostuksesta kulttuuriin hänen toimiessaan Kaltion päätoimittajana
ja edelleen sen avustajana. Luulen, että kirjallinen työskentely tulee
jatkumaan vähintään yhtä innokkaasti kuin aikaisemmin,
ovathan viran tuomat keskeytykset nyt poissa.