Riston riimit - yläasteen rehtorin puheenvuoro


Risto Sankala


Tänä keväänä tulee kuluneeksi 14 vuotta siitä, kun Norssi siirtyi Raksilasta tänne Linnanmaan alueelle. Vanhimmat täällä peruskoulunsa suorittaneet norssilaiset ovat nyt 30 vuoden iässä. Toinen sukupolvi on siis aloittelemassa peruskoulua samoissa tiloissa. Koulu on säilynyt hyvässä kunnossa - esim. ruokala jopa paremmassa kunnossa kuin se oli syksyllä 1984. Varustelutaso on huomattavasti korkeampaa luokkaa kuin se oli 14 vuotta sitten.

Uusi opetussuunnitelma on käytössä nyt koko yläasteella. Se tarkoittaa mm. sitä, että 9.-luokkalaiset saavat päästötodistuksen, jossa päästö todistuksen arvosana kuvaa suoriutumista ko. oppiaineessa koko yläasteen ajalta. Voimassa oleva opetussuunnitelma tarjoaa myös runsaasti valinnaisuutta. Oppilaat ovat voineet valita 7. luokilla yhden sekä 8. ja 9. luokilla yhdeksän valinnaisainekurssia. Opiskelu on jaettu viiteen jaksoon, joita varten on erilliset työjärjestykset. Jaksojen aikana opiskellaa tiivistetysti vain muutamia oppiaineita kursseina. Päivittäistä työskentelyaikataulua muutettiin siten, että välitunnit ovat yleensä viiden minuutin pituisia. Iltapäivällä on yksi 15 minuutin mittainen ulosmeno-välitunti.

Yläasteen kehittämistiimi vastaa kouluasteen ja erityisesti opetus-suunnitelman jatkuvasta kehittämisestä ja toimivuudesta. Koulukohtainen opetus-suunnitelma vaatii jatkuvaa kehittämistä, täsmentämistä ja haasteisiin vastaamista. Keskeisimpiä kehittämiskohteita ovat arviointi, kaksikielinen opetus, vieraskielisten oppilaiden suomi vieraana kielenä -opetus sekä uudet oppimismenetelmät ja -ympä-ristöt. Yläasteen painopistealueita ovat kansainvälisyys ja tietotekniikka. Kansainvälisyys ilmenee mm. vakiintu-neena oppilasvaitona Saksan Bielefeldin Laborschulen kanssa.

Oppilashuoltotiimi paneutuu viikoittain oppilaiden ongelmiin ja häiriö-käyttäytymisiin. Erityisesti koulukuraattori selvittelee oppilaiden ongelmia ja on yhteydessä vanhempiin ja tarvittaessa muihin oppilasta auttaviin tahoihin. Viime vuosina häiriöitä aiheuttanut skinivillitys on laantumassa ja vakavat häiriöt ovat selvästi vähentyneet.

Vuoden aikana on järjestetty erilaisia teemoja ja tapahtumia, joista tarkemmin erillisissä selostuksissa. Kevään huomattavin ja laajin tapahtuma oli Nuoriso-kasvatussäätiön ideoima ja sen johdolla toteutettu X.on-projekti, joka muutti totaalisesti kaksi koulupäivää tavallisista poikkeaviksi. Liikuntasalin päätyyn talkoovoimin rakennettu kiipeilyseinä saatiin yli vuoden kestäneen uurastuksen jä lkeen valmiiksi. Kiitokset siitä ennen kaikkea Markku Langille ja Markku Lappalaiselle. Opetusharjoittelijat kantoivat päävastuun moniaineprojektista, joka toteutettiin 4. jakson lopulla. Perinteistä 9. luokkien hääteemaa vietettiin huhtikuun lopulla. Toukokuun lopulla 9.-luokkalaiset osallistuivat "Meidän järvemme" -teemaan, jonka tarjoituksena oli aloittaa Kuivasjärven ranta-alueen kunnostus. Teema voivat jatkaa seuraavina vuosina tulevat 9.-luokkalaiset.

Lukuvuosi on ollut koulullemme tyypillisen kiireinen tapahtumavuosi. Jättäessäni yläasteen rehtorin tehtävät lähes kolme vuotta kestäneen työskentelyn jälkeen kiitän kaikkia työyhteisön jäseniä, niin oppilaita, opettajia kuin muutakin henkilökuntaa yhteistyöstä. Erityiset kiitokset kanslian Asta Lempeälle ja Marja Frederiksenille, jotka ovat kaikista työkiireistänne huolimatta jaksaneet positiivisella tavalla kannustaa ja avustaa työssäni.

Toivotan kaikille lämmintä ja rentouttavaa loma-aikaa.


WWW-toteutus by Pekka Leinonen 1997