Eletään yhdessä

Sirkka Larivaara


Lukuvuoden 1995-96 aikana koulussamme käytiin pitkää ja monimuotoista keskustelua koulun tavoitteista ja toiminnasta. Opettajat olivat erityisen huolissaan yläasteen oppilaista: Oli tullut esille ikäviä koulukiusaamistapauksia. Oppilaiden yleinen levottomuus ja turvattomuus tuntuivat lisääntyvän. Näiden yhteisten tuntemusten perusteella päätettiin koulussa käyttää tulevien seitsemänsien luokkien luokanvalvojan työhön enemmän aikaa ja erilaisia työmuotoja kuin ennen. Syntyi Elämisentaito-kurssi, jota on pidetty tavanomaisten luokanvalvojan tehtävien lisäksi. Tunnit (38) tähän kurssiin on saatu sopivissa tilanteissa eri aineiden tunneista.

Turvallisuutta jokaiseen päivään

Jo keväällä uusien seitsemänsien luokkien luokanvalvojat kokoontuivat useita kertoja keskustelemaan ja suunnittelemaan seuraavaa vuotta luokanvalvojan työn osalta. Tiedämme, että arkisessa koulutyössä kiire ja monet yhtä-aikaa huomiota vaativat tehtävät rajoittavat kykyämme ja taitoamme tutustua oppilaisiin tarpeeksi moni-puolisesti. Halusimme paneutua perusteellisesti uusien oppilaiden vastaanottamiseen ja kouluun perehdyttämiseen. Tavoitteemme oli lisätä turvallisuutta ja suvaitse- vaisuutta. Toivoimme, että uudet norssilaiset hyväksyvät koulutoverinsa ja tuntevat itse olevansa hyväksyttyjä. Koska uskomme, että erilaisuuden sietäminen ja arvostaminen on mahdollista vain, jos tuntee ja hyväksyy itsensä, otimme ta-voitteeksemme itsetuntemuksen vahvistamisen ja toisen huomioon ottamisen seitsemännellä luokalla.

Vihko kertoo todistusta enemmän

Perinteisten vanhempien kahdenkeskisten tapaamisten lisäksi luokanvalvojat keskustelivat tänä vuonna myös oppilaiden ala-asteen opettajien kanssa. Heiltä saimme esim. oppilaiden harrastuksista, erityislahjoista tai -vaikeuksista hyödyllistä lisätietoa, jota todistus ei kerro. Alkusyksystä pidettiin runsaasti luokanvalvojan tunteja, joilla opimme tuntemaan toisemme puolin ja toisin. Apuna käytimme myös oppilaan vihkoa, johon kerätään kokemuksia eri aiheista koko yläasteen ajan. Vihkoon oppilaat ovat kirjoittaneet ja piirtäneet kuvia entisestä koulustaan ja kokemuksia yläasteen aloittamisesta. He ovat kertoneet itsestään, omista heikkouksistaan ja vahvuuksistaan. He ovat pohtineet, millainen on hyvä koulu ja mitä hyvältä ystävältä odotetaan. Joillakin luokilla on myös kuvausta tavallisen nuoren tavallisesta päivästä tai päivästä, jolloin kaikki on toisin. Nuorison alakulttuurien ominaisuuksia on kuvattu sanoin ja piirroksin. Näin olemme käsitelleet nuoren jokapäiväistä elämää vapaan jutustelun ja ilmaisun avulla.

Asiat selvitetään heti

Syyskuussa kaikki luokanvalvojat luokkineen kävivät tutustumassa Kaijonharjun nuorisotaloon ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Siellä yhdessä pelaten, askarrellen ja jutellen saimme uudenlaista tietämystä toisistamme. Syyskuun ohjelmaan kuului myös odotettu tukioppilaiden järjestämä ökötapahtuma, joka loi luokkahenkeä, lisäsi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja varmasti vähensi myös koulukiusaamista, kun tulokkaat otettiin täysivaltaisiksi norssilaisiksi. Koulukiusaamisasioita on käsitelty myös luokanvalvojan tunneilla ja oppilaita on rohkaistu kertomaan mahdollisesta kiusaamisesta heti, kun sitä ilmenee. Periaatteemme on, että asiat otetaan heti selvitettäväksi ja että niistä tarvittaessa voidaan puhua koko luokan kesken. Luokissa vierailivat myös Kaijonharjun korttelipoliisit, jotka kertoivat poliisin ja nuoren kohtaamisesta.

Suvaitsevaisuus ajatusta on laajennettu myös oman kouluyhteisön ulkopuolelle. Olemme katsoneet videon "Yhdessä, mutta erilaisia", jossa kerrottiin maahanmuuttaja- ja vammaislasten koulunkäynnistä sekä Mirja Pyykön ohjelman Pietarin katulapsista. Ne herättivät monenlaisia ajatuksia ja keskusteluakin. Pakolaisten vastaanottokeskuksen työntekijät esittelivät kaikissa 7. luokissa työtään ja saimme tietoa maahanmuuttajista. Tämä on aihe, johon varmaankin vielä palaamme laajemmin 8. luokalla.

Vapaa-ajalla viihdyttiin

Luokanvalvojien palavereissa totesimme, että pelkkä tunneilla tapahtuva tekeminen ei anna tarpeeksi aineksia nuoreen tutustumiselle. Siksipä luokanvalvojat ja 7-luokkalaiset ovat viettäneet myös vapaa-aikaa yhdessä. Syyskuussa koko 7. luokka-aste luokanvalvojineen kävi katsomassa Independence Day -elokuvan. Luokilla on ollut vaihdellen myös muita yhteisiä vapaa-ajan tapahtumia: Jotkut ovat käyneet pizzalla kaupungissa. Joulukuussa vietimme pikkujouluja, joihin teimme itse ruoat ja kutsuimme vanhemmat mukaan. Iltaa kului pelien, kilpailujen ja tietysti joulupukin vierailun siivittämänä. Toukokuulle suunnitellaan kahden päivän luokkaretkiä Vaasaan tai "hauskaa päivää Oulussa".

Osa luokista on pitänyt yökoulua - ihan sananmukaisesti. Alkuillasta opiskeltiin ja siten korvattiin seuraavana päivänä vapaaksi tulleiden tuntien asiaa. Ensimmäisen iltapalan jälkeen ohjelma oli oppilaiden toiveiden mukaista: sählyottelu, seinäkiipeilyä, sulkapalloa, atk-luokassa työskentelyä, elokuva, iltapalan napostelua, omia juttuja jne. Onneksi yö jäi lyhyeksi, joten nukkuminen makuupussissa luokan lattialla sujui ihan hyvin.

Miten jatketaan

Monia tärkeitä suunnitelussa esille tulleita aiheita on vielä käsittelemättä. Kahdeksannella luokalla hyvän yhdessäolon ohella keskitymme terveys- ja perhekasvatukseen.

Tässä muutamia oppilaiden kommentteja, erityisesti yökoulu on jäänyt mieleen: "Yökoulu oli mukava. Haluais päästä sinne uudelleen." - "Yökoulu oli ihan kiva samoin ökökaste. yökoulu olisi ihan kiva kokea uudelleen. Ala-asteelaisten disco olisi kyllä voinu olla jonain toisena iltana." - "Ökökaste oli siisti ja puuro pahaa." - "Yökoulu oli ihan hauskaa, vaikken ollutkaan siellä yötä." Haluasin pitää sen uudelleen joskus."


WWW-toteutus by Mika Ruikka 1996