Viken välähdykset - ala-asteen rehtorin puheen vuoro


Viljo Vänskä


Normaalikoulun ala-asteella on taas takanaan aktiivinen ja monipuolinen lukuvuosi. Toimintojen laaja-alaisuudesta kertoo hyvin se, että koululla järjestettiin lukuvuoden aikana sekä esikouluopetusta että tohtorinväitöstilaisuus tutummiksi tulleiden toimintamuotojen, varsinaisen peruskouluopetuksen, opetusharjoittelun järjestämisen, kokeilu- ja tutkimustoiminnan sekä kentän opettajille suunnatun täydennyskoulutuksen lisäksi.

Esikouluopetus itse asiassa on vakiintumassa osaksi koulun toimintaa, ja tuskinpa koulumme luokanlehtorina toimineen Riitta-Liisa Korkeamäen väitöstilaisuuskaan jää lajissaan viimeiseksi tapahtumaksi ala-asteella. Lehtori Korkeamäki väitteli tohtoriksi neljäntenä Oulun normaalikoulun ala-asteen lehtorin virassa toimineista. Aikaisemmin väittelleitä ovat Kaija Lehmuskallio, Martti Havas ja Anneli Mäki-Opas. Väitöstilaisuus jä rjestettiin nyt kuitenkin ensimmäisen kerran koulun omissa tiloissa. Näin korostui normaalikoulun kuuluminen yliopiston yhteyteen.

Koulun henkilökunta on sitoutunut vahvasti monenlaisen kehittämistyöhön. Kehittämis-hankkeita toteutetaan niin luokkakohtaisina, työryhmäkohtaisina kuin koko koulua koskevina. Yhteisinä painopisteinä olivat päättyneenä lukuvuotena kansainvälistyminen, filosofian opetuksen kehittäminen sekä matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen kehittäminen. Kaikista näistä on toisaalla tässä toimintakertomuksessa lyhyet kirjoitukset.

Lukuvuoden aikana koululla vieraili ennätyksellisen paljon kotimaisia ja ulkomaalaisia opettajia ja tutkijoita. Vierailijoiden usein esittämät erittäin myönteiset arviot koulumme opettajien tekemästä kasvatus- ja opetustyöstä sekä koulumiljöön viihtyisästä ilmapiiristä lämmittivät henkilökunnan mieltä ja kannustivat jatkamaan työn edelleen kehittämistä.

Päättyneenä lukuvuotena normaalikoulun ala-asteella oli enemmän oppilaita kuin koskaan aikaisemmin lukuisten uusien asuintalojen valmistuttua edelliskesänä ja lukuvuoden kuluessa koulun lähialueelle. Enimmillään oppilaita oli muutamaa vaille 400. Koulun tilat olivat varsin tarkkaan käytössä. Itse asiassa joiltakin normaalikoulun lähellä sijaitsevilta alueilta, joilta lapset kävivät aikaisemmin normaalikoulussa, jouduttiin koulutulokkaita jo tänä vuonna ohjaamaan lähialueen muihin kouluihin. Oppilasennusteiden mukaan kouluikäisten lasten määrä Kaijonharjun ja Linnanmaan kaupunginosissa lisääntyy edelleen ainakin seuraavan viiden vuoden ajan.

Ulkomaalaisten lasten osuus ala-asteen oppilaista on kasvanut kymmeneen prosenttiin. Oppilaita oli lukuvuoden aikana kaikkiaan 14 eri kulttuurista. Monet erilaiset kulttuurit rikastuttivat koulun ilmettä ja mahdollistivat kansainvälisyyskasvatuksen elämän-läheisyyden. Ne toivat koululle myös uusia haasteita.

Ponnistelut kansainvälisen luokan perustamiseksi normaalikoulun ala-asteelle johtivat myönteiseen lopputulokseen. Ensi lukuvuoden alusta käynnistyvä kansainvälinen luokka parantaa ratkaisevasti englanninkielisistä maista lähtöisin olevien tai muuten hyvin englantia hallitsevien ulkomaalaisten lasten opiskelumahdollisuuksia. Kansainvälisessä luokassa voivat halutessaan opiskella myös suomalaiset, sujuvan englannin kielen taidon hankkineet paluuoppilaat, joiden hyvän kielitaidon säilyminen voidaan näin turvata. Useimmat maahanmuuttajaoppilaat sijoittuvat edelleen suomenkielisiin perusluokkiin. Niinpä samalla kun opetussuunnitelmaa muutenkin kehitettiin, katsottiin välttämättömäksi laatia koulun omaan opetussuunnitelmaan erillinen osa koskien maahanmuuttajalasten opetusta koskeva osa.

Toiminta Unesco-kouluna jatkui vireänä. Kulttuurikasvatuksen teemoista ja tapahtumista kerrotaan tarkemmin Anja Lindhin kirjoituksessa. Kansainvälisyyttä edistettiin myös monipuolisella kielitarjonnalla. Englannin kieltä saattoi opiskella ensimmäiseltä luokalta alkaen. Koulu tarjosi edelleen vaihtoehtoisiksi kieliksi kolmannelta luokalta alkaen englannin ja saksan, mutta valitettavasti saksan ryhmää ei voitu perustaa liian vähäisen kiinnostuksen vuoksi. Sen sijaan viidenneltä luokalta alkaen tarjottava vapaaehtoinen toinen vieras kieli kiinnosti yhä useampia. Ranskan tai saksan valitsi vapaaehtoiseksi kieleksi kaksikolmasosaa ensi vuoden viidesluokkalaisista

Työntäyteinen lukuvuosi on takana. Kiitän lämpimästi hyvin tehdystä työstä kaikkia opettajia, muuta henkilökuntaa ja oppilaita. Parhaat kiitokset myös vanhemmille miellyttävästä yhteistyöstä! Toivotan teille kaikille virkistävää kesälomaa!


WWW-toteutus by Pekka Leinonen 1997