- Sinikka Raappana
"Tempora mutantur et nos mutamur id illis ...?"
Aikoinaan opettajaksi valmistuttiin. Opettajankoulutus rakentui, Raivolan termiä käyttääkseni, "rokotusperiaatteelle". Auskultointi antoi immuniteetin, virkakelpoisuuden ja valmiudet opettaa kunniakkaaseen eläkkeelle siirtymiseen asti. Tiedettiin, mitä opettajan työ edellyttää, miten pitää opettaa, miten virkaa hoidetaan. Ei enää rokottamista
Harjoittelu liikkuu mikrotasolle
|
Ohjaus on osaamistaOhjaus on kuitenkin oma osaamisalueensa. Tämän alueen hallintaa on kuluneen lukuvuoden aikana pyritty parantamaan pitkäkestoisella ohjauskoulutuksella, johon sitoutui 22 ohjaavaa opettajaa eri aineryhmistä. Ohjauskoulutuksessa opiskeltiin ns. konsultatiivisia työtapoja, aikuisen kohtaamista, vuorovaikutustaitoja, tavoitteen asettelua, palautteen antamista. Sen lisäksi pohditiin harjoittelun sisältöä ja tavoitteita ja opettajan ammattitaitoa. Laadimme ohjaustyön pohjaksi viitteellisen ammattitaidon kriteeristön ja vision. Visiomme sisältää kasvun mahdollistavan ajallisesti pitkähkön harjoittelukokonaisuuden, jolla on jatkumo työelämään säännöllisenä täydennyskoulutuksena. Siihen sisältyy koulun toimintaan kokonaisvaltaisesti osallistuvat eri aineiden opiskelijoista ja ohjaajista koostuvat ryhmät, yhteistyö koulutuksen eri osapuolten kanssa ja erityisosaamisen hyödyntäminen koulun ja opetusalan kehittämisessä. Opettajan ammattitaidon väljiksi kriteereiksi asetimme tavoitteellisuuden ja itsearvioinnin, taidon saada yhteisö suostumaan vuorovaikutukseen ja asiantuntemuksen aineessa ja opettamisessa. Kriteerit on tarkoitettu keskustelun, tavoitteenasettelun, ohjaussopimuksen ja itsearvioinnin pohjaksi ohjausryhmissä, ulkokohtaiseen arvosteluun ne eivät sovellu. Visiomme edellyttää työtä ja opiskelua ohjaajilta, mys näkemysten ja työnkuvan muuttamista. Monimuoto- ja etäharjoittelu, vaihtoehtoisuus opintojen suorittamisessa muuttaa ohjaajan roolia, mutta mielestäni mielekkääseen suuntaan. Ohjaajan rooli ei ole olla mestari omassa luokassaan vaan laaja-alainen opetusalan asiantuntija, jolla on nimenomaan ohjauksen ammattitaitoa toimiakseen ohjaajana harjoittelijan harjoittelu- tai työympäristöstä, myös oppiaineesta riippumatta. Kehitys edellyttöö yksilöllisten opintosuunnitelmien ja erilaisten reittien hyvöksymistö myös opettajan ammattitaidon hankkimisessa. Monipuolisen oppimisympäristön ja asiantuntevan ohjauksen tarjoaminen harjoittelijoille on vaativaa työtä, mutta haaste on myös kiehtova mahdollisuus. |