Opetusministeri Olli-Pekka Heinonen toivoo pääsevänsä
nykykouluun sisälle enemmän kuin vain osallistumalla kahvitteluun eri
kouluissa, Helsingin Sanomat -lehden toimittaja istuu kuukauden erään
helsinkiläisen yläasteen tunneilla, ja tutkijat mittaavat nuorten
asenteita koulua kohtaan. Myös meidän koulumme henkilökunnan
arvokeskusteluissa ja tavoitemäärittelyissä oppilaan
huomioiminen asetettiin etusijalle. Aikuisten pyrkimyksenä olisi selvästi
luoda oppilaille hyvä ja viihtyisä koulu.
Tukioppilaat ja yläasteen
oppilaskunnan jäsenet toivottamassa suvaitsevaisesti uudet seiskalaiset
tervetulleiksi norssiin.
Kuva: Markku Lang
Mitä 13-19 -vuotias nuori sitten ylipäätänsä
tarvitsee kasvunsa, kehityksensä ja oppimisensa tueksi? Tämän ikävaiheen
aikana nuori käy voimakasta normatiivista kasvukriisiä; tässä
vaiheessa tulee ajankohtaiseksi surutyön kautta oman muuttuneen ruumiin
haltuunotto, irtaantuminen vähitellen omista mielikuvista, joita hän
on luonut lapsuudenajan vanhemmista, identiteettikriisi, sukupuolisuuden kriisi
ja liittyminen nuorisokulttuuriin. Tämä persoonan kasvun toinen
mahdollisuus on sen verran rankkaa työtä, että me aikuiset emme
sitä kovin mielellämme muistele tai muista. Kuitenkin meillä on
todella tärkeä tehtävä edustaessamme nuorillemme selkeitä
rajoja, turvallisuutta, edellyttäessämme vapauden ohella myös
vastuullisuutta (nuori on kuitenkin ainoan kerran elämässään
tilanteessa, jossa voi vapaasti luoda ja ideoida ilman vakavaa vastuuta,
suokaamme se heille vaikka avoimesti kadehtien). Nuori tarvitsee myös
kasvunsa tueksi mahdollisuutta konflikteihin, pystyäkseen kehittämään
sukupolvien välisen kuilun, joka voi kylläkin iän karttuessa
lieventyä. Aikuisten näkökulmasta nuoren kuohunta on epäsosiaalisuutta
(Anna Freud). Kuinka pystyisimme suvaisemaan erilaiset nuorisokulttuuri-ilmiöt,
skinit, hopparit, anarkistit? Ehkä auttaa, jos muistaa että,
saadessaan aikuiset reagoimaan, nuoret ovat päässeet tavoitteeseensa.
Tehtävänä on näin nuorten ahdistuneisuuden, yksinäisyyden
ja tyhjyyden ilmaiseminen. Jos meteliä pitävä joukko
poistetaan, pian tilalle nousee uusia. On muistettava, että joukossa vain
muutama nuori on reunayksilö, joka esim. toisten huomiota saadakseen menee
todella rajusti yli terveen rajan. (Tuolloin on reagoitava heti kierteen
katkaisemiseksi). Toisaalta Oulussa vaikuttava psykoanalyytikko Tor-Björn
Hägglund on todennut nuorten etupäässä häiriköivän
siellä, missä aikuiset ovat vähintään nurkan takana
katsomassa. Yleensä nuori reagoi siellä, missä aikaisemmin on
kokenut riippuvuutta. Joka tapauksessa hän tarvisee riittävän
hyvän aikuisuuden tukea joko kotoa tai koulusta.
| Uskoisinkin tulevaisuuden
visiona olevan sen, että juuri 13-vuotiaalle olisi pyrittävä
takaamaan mahdollisuus uskoutua tutulle, myös hänelle itselleen
oppitunteja pitävälle aikuiselle. Kuraattori, koulun sosiaalityöntekijä
ja turvahenkilöt olisivat sitten varalla, jos vielä muuta tukea
tarvitaan.
Toinen kysymys kokonaan on, kuinka ylipäätään voimme
suvaita erilaisuutta? Alkuvaiheessa kaverit yrittävät jopa
kiusaamisen avulla saada erilaista toveria mukaansa ja nuorisokulttuurin
pariin. Tilanteen jatkuessa kiusaamiseen tulee aina puuttua. "Sitä
kiusattaisiin aina, vaikka se vaihtaisi kouluakin" -lause on ilmaus
aikuisten avun tarpeellisuudesta. Toistemme erilaisuuden näkeminen
rikkaudeksi vaatii vielä paljon uurastusta myös meidän
koulussamme, jossa myös erilaisten kulttuureiden kohtaaminen on
todellisuutta. Henkilökohtaisten opintosuunnitelmien kehittäminen
loisi nähdäkseni sitä väljyyttä. mitä
erilaisuutemme edellyttäisi.
Käsityksenäni on, että yläaste- ja lukioikäinen ei
ikänsä vuoksi voine pitää koulua minään
huippuihannepaikkanaan. Tehtävämme on tarjota heille
oppimismahdollisuuden lisäksi myö s mahdollisuus kohdata
suvaitsevainen aikuiskulttuuri ja mahdollisuus luoda yhdessä aikuisten
kanssa sääntöjä, uudistuksia. Me itse määräämme
koulumme yleisen ilmapiirin. Oppilaat, koti ja koulu ovat siis yhdessä
kuin jä äkiekkojoukkue, jonka suoritus riippuu jokaisen
sitoutumisesta, yhteistökyvystä sekä yhteisestä tahdosta
antaa parastaan. Missä yhteistyö sujuu, siellä on tilaa oppilaan
hyvinvoinnille, rajoille ja luovuudelle. |