Ala-asteen rehtorin puheenvuoro

Pekka Saravesi


Päättyneelle lukuvuodelle on ollut ominaista monipuolinen kehittäminen. Opetussuunnitelmatyötä on hallinnut arvioinnin yhtenäistäminen ja kehittäminen. Oppilasarviointi on nähty kokonaisvaltaisena niin oppilasta ja hänen vanhempiaan kuin koulua koskevana jatkuvana prosessina. Oppilaan suorittama itsearviointi ja vanhempien rooli arvioinnissa on lisääntymässä. Useilla luokilla kokeiltiin loppukeväästä oppilaskohtaisia arviointikeskusteluja, joissa oppilas, hänen vanhempansa ja opettaja yhdessä pohtivat arvioinnin yksityiskohtia sekä oppilaan edistymistä ja kasvua arvioinnin eri alueilla. Lukuvuosiarvostelu suoritettiin uusilla, yhtenäistetyillä lomakkeilla.

Syysseikkailupäivänä opittiin mm. soutamaan

Kuva: Reijo Väisänen



Arviointikeskustelun yhteydessä on kiinnitetty huomiota työyhteisön arviointiin. Koti ja kouluyhdistys laati lukuvuoden aikana ansiokkaan kyselylomakkeen, jolla saatiin vanhemmilta käyttökelpoista tietoa kouluyhteisön opetus- ja kasvatustehtävän onnistumisesta. Kyselylomake lähetettiin jokaiseen kotiin. Saatua tietoa on käytetty koulun painopistealueiden kehittämisessä.

Oppimisen tutkiminen ja kehittäminen on jatkunut. Erilaisia kehittämishankkeita on runsaasti. Yhtenäistävänä keskusteemana on ollut tutkiva oppiminen. Päättyvä n lukuvuoden aikana on keskusteemamme kehittynyt filosofian suuntaan. Filosofiaa lapsille-hankkeessa opetetaan jo pienille alaluokkalaisille itsenäisen ajattelun ja kriittisen pohdinnan taitoja. FILA-hanke tukee osuvasti koulun toiminta-ajatusta ja opetussuunnitelmaa. Siihen osallistuu puolet ala-asteen opettajakunnasta. Koulumme toimii filosofian opettamisen keskuksena. Tämä on jo nyt vaikuttanut tutkimustyöhön ja koulun tarjoamaan täydennyskoulutukseen.

Koulun arkityölle ovat antaneet oman leimansa yli 30 ulkomaalaista lasta. Heihin kuuluvat maaliskuussa koulunsa aloittaneet bosnialais- ja albanilapset, jotka muodostivat erillisen oppilasryhmän. Tä llainen ryhmä on jo toinen koulumme historiassa. Opetuksen järjestäminen on osoitus kitkattomasta yliopiston ja Oulun kaupungin välisestä yhteistyöstä, sillä kyseisen ryhmän opettajana toimii kaupungin palkkaama opettaja.

Syyslukukaudella toimi ala-asteen rehtorina lehtori Viljo Vänskä. Hän jatkaa rehtorina ensi syksystä alkaen. Minä puolestani tulen keskittymään matematiikan opettamisen kehittämiseen. Niinpä kiitän oppilaita ja heidän vanhempiaan, opiskelijoita, koulun ja opettajankoulutuslaitoksen henkilökuntaa sekä muita koulun sidosryhmiä paitsi kuluneesta lukuvuodesta myös vuosia kestäneestä antoisasta yhteistyöstä ja uurastuksesta. Olen varma, että tavoitteellinen yhteistoiminta jatkuu ja syvenee. Samalla toivotan Viljo Vänskälle onnea ja menestystä vaativassa tehtävässä.

Toivotan kaikille ansaittua ja lämpöistä kesälomaa.


WWW-toteutus by Mika Ruikka 1996